„Roste poptávka po surovinách potřebných k přípravě vánočního cukroví, tzn. máslo a tuky na pečení, mouka, cukr, vejce, ořechy a suché plody, ale také typické koření. Například skořice a vanilkového cukru se v posledním čtvrtletí roku prodá téměř polovina celoročního objemu,“ upřesnila pro Právo Barbora Vanko, mluvčí obchodního řetězce Albert.

„Na návštěvnosti našich hypermarketů jsou blížící se Vánoce vidět,“ doplnila mluvčí Globusu Pavla Hobíková. Ten pravý vánoční boom, jak dodala, stejně jako v předchozích letech začne ve druhé polovině prosince.

Sezóna kaprů je za dveřmi

„Tradičně mají naši zákazníci kromě surovin na pečení zájem i o čerstvé potraviny, ryby, dárkové balíčky, alkohol a nápoje všeobecně a cukrovinky,“ dodal mluvčí řetězce Kaufland Michael Šperl.

Tradiční suroviny mizí rychle i z regálů Teska. „Specifický pro toto období je zvýšený zájem o věci na pečení, sladkosti, dárkové sady čajů, kávy a alkohol,“ doplnil Václav Koukolíček, mluvčí Teska.

„S blížícími se svátky očekáváme silnou poptávku po potravinách z tradičních vánočních receptů, ať už jde o brambory, kořenovou zeleninu a majonézu na salát, nebo ryby. Kapra a jeho dílů, které najdou zákazníci přímo na prodejní ploše v našich vybraných obchodech po celý rok, se v prosinci prodá až 90 procent celoročního objemu,“ upozornila Vanko.

Trendem poslední doby se podle ní navíc stává pohodlný nákup porcovaného kapra. „Zároveň můžeme potvrdit, že před svátky roste zájem i o další druhy sladkovodních ryb, jako jsou tolstolobik, štika či sumec, stejně tak o kapří hlavy a vnitřnosti na přípravu polévky,“ dodala.

„Raději ryby nakupuji v předstihu. Vloni se nám stalo, že jsme pár dnů před Vánocemi čerstvé ryby nesehnali a k bramborovému salátu jsme měli uzeného lososa. Ale i tak jsme si to užili,“ řekla o víkendu Právu Lucie Šišková z ostravského Zábřehu.

Na Vánoce si mnozí Češi rádi dopřejí i luxusnější potraviny. Nejenže je rádi sami konzumují a obohatí jimi svou sváteční tabuli, navíc je považují i za vhodný dárek pro své blízké. Podle aktuálního průzkumu obchodního řetězce Albert jsou delikatesy stále oblíbenějším vánočním dárkem. Češi za ně utratí nejčastěji do tisíce korun.

„Vždycky před Vánocemi nakupujeme víc ovoce, i toho pro nás neobvyklého. Je to přece jednou za rok,“ usmála se jedna ze zákaznic mladoboleslavského hypermarketu při nedělním nákupu.

„Zvýšený prodej začíná být patrný i u dražších sýrů, masa, alkoholu, exotických plodů a sušeného ovoce,“ zmínila Hobíková.

Podobná situace je i v Tesku u prémiové řady Tesco Finest či v Kauflandu u řady delikatesních výrobků pod názvem Ecquisit.

Co dochází, to se doobjedná

I přesto, že obchodní řetězce pochopitelně počítají se zvýšeným zájmem o určité druhy potravin a rychle mizící položky promptně doplňují, zákazníci občas narazí na prázdné regály. „Během pečení mi došla hladká mouka, běžela jsem do obchodu a tam ji neměli – byla zrovna v akci, a tak jsem musela jinam,“ posteskla si Právu čtenářka Alena z Prahy.

Podle Karla Prokopa, mlynáře z Borov na Plzeňsku, který dodává především do menších prodejen, je v předvánočních týdnech odbyt mouky zhruba o pětinu
vyšší než v běžných měsících. „Ale bývalo to lepší. Lidí, kteří pečou, ubývá. Někteří si kupují již hotové cukroví a přibývá těch, kteří ho nejedí vůbec kvůli nejrůznějším tvrzením, že mouka není zdravá,“ řekl Právu Prokop.

„Vyprodání položek se snažíme maximálně předcházet a všechny naše hypermarkety věnují zvýšenou pozornost procesu objednávání, abychom dokázali pokrýt zájem všech našich zákazníků,“ ujistila Hobíková.

„Díky dobrému předzásobení je veškerého zboží dostatek. Případné vyprodání se týká maximálně limitovaných sad, některých exkluzivních,“ řekl Václav Koukolíček.

„Zboží je v regálech dostatek, prodejny zavážíme v častějších intervalech než během jiného období,“ dodal Michael Šperl.