"Zájem je o elektroniku, vybavení do domácnosti, hračky, oblečení a výbavu na zimní sporty, dárková balení kosmetiky a delikatesy, zejména čokoládové sady. Dobře se prodává i tvrdý alkohol,“ říká tisková mluvčí společnosti Tesco Eva Karasová. Z elektroniky jsou největším lákadlem notebooky, LC televize s velkou úhlopříčkou či navigace.

Mikrovlnka „čtyři v jednom“

Z vybavení pro domácnost je hitem mikrovlnná trouba tzv. čtyři v jednom. „Kromě standardních funkcí má v sobě i domácí pekárnu,“ dodává Karasová.

Nejdražším dárkem tak v této nabídce zůstává notebook, protože i panenka, která opakuje slova po své malé „mamince“, přijde na 1349 Kč a kvůli ponku pro kluky sáhne zájemce do kapsy pro 699 korun.

Dárek musí především potěšit

Psycholožka Alena Vondrová v této souvislosti upozorňuje, že při vánočních nákupech je třeba myslet na to, že cenu dárku rozhodně nedělá cena výrobku, tedy to, kolik peněz za něj dáme. „Někomu udělá radost rádio, někomu lístek do divadla nebo hezká knížka. Je jedno, co nakonec koupíte, ale dárek musí především potěšit,“ říká doktorka Vondrová.

Na Vánoce se už těší také knihkupci. „Celosvětová finanční krize nám naštěstí odliv zákazníků nezpůsobila. Mezi nejprodávanější publikace patří před Štědrým dnem dražší encyklopedie, luxusní obrázkové publikace, samozřejmě knížky pro děti a beletrie žádaných českých autorů,“ tvrdí Zdeněk Fekar z marketingu společnosti Kanzelsberger.

„I když to mnozí neradi slyší, novodobým králem české literatury je Michal Viewegh. Každá jeho novinka je tak událostí sezóny. Na podzim vyšel jeho dvacátý titul Román pro muže. Pod mnoha stromečky se jistě objeví i kompletní vydání Harryho Pottera.

Adrenalin i relaxace

I vzrušující zážitky a naopak poklidná relaxace se dají darovat k Vánocům. Své o tom ví Linda Vavříková, majitelka agentury na zážitky Allegria. Z rozsáhlého katalogu si podle ní vybere každý.

„Zájem o zážitky stále roste. Dnes máme přes dvacet tisíc klientů, kteří oceňují, že zážitek se dá věnovat komukoliv a oni už s ním nemají žádné starosti. Balení, dodání i realizace je poté, co zákazník zaplatí vybranou akci, jen na nás,“ říká Vavříková. Největší zájem je o jízdu vozem Hummer, kutálení v kouli, střelbu ze samopalu, jízdu se psím spřežením, ale i růžový zábal.