Konkurence a vysoké náklady nás pokládá, uvažujeme o příštím roku, jestli to vůbec má smysl," uvedl předseda představenstva výrobního družstva Dřevoplast Zdeněk Glet.

Cenová hladina tohoto sortimentu je podle něj tak nízká, že Dřevoplast musel opustit jednodušší výrobu s malým podílem nápadu a zdobení, protože tímto zbožím zaplavují obchody čínské a polské trhy.

Na nové nápady sází také Slezská tvorba. "Když jsme před deseti lety vyvezli do Spojených států zboží za milion dolarů, tak jsme za to měli 40 milionů korun, teďka máme nějakých 19 milionů. Řešíme to neustálou inovací, vymýšlením něčeho nového a hledáním úspor," řekl vedoucí výroby vánočních ozdob Jaroslav Veverka.

Vedle Číňanů se podle něj objevila nová konkurence na Ukrajině, Rumunsku i Dálném východě.

Firmy se už připravují na Vánoce v následujících letech

Slezská tvorba patří spolu s Irisou Vsetín a družstvem Vánoční ozdoby ve Dvoře Králové k trojici největších výrobců tradičních vánočních ozdob v republice. Ročně v Opavě vyrobí milion kusů ozdob, 90 procent z tohoto množství putuje hlavně do Spojených států a západní Evropy.

 Vánoční ozdoby zde vyrábí 70 lidí, zatímco Dřevoplast zaměstnává ve výrobě stovek tisíc kusů křehkých koulí do 20 lidí.

"Vyrábíme vánoční ozdoby celý rok, už teď chystáme vzorky na Vánoce 2008, a v lednu začneme vymýšlet vzorky na Vánoce 2009. Teď děláme ještě poslední objednávky pro letošní Vánoce a chystáme vzorky pro zakázky na rok 2008," uvedl Veverka.

Tuzemští zákazníci nyní kupují nejvíce červené, zlaté, zlatohnědé, medové a oranžové ozdoby, zatímco ve světě jsou módním hitem černé baňky. Zdobení stromečků různými figurkami, které v zahraničí letí už delší dobu, si už podle Veverky oblíbili i lidé v Česku.