Proč tomu tak vlastně je? Nedovedeme se v příliš širokém výběru zboží orientovat či rozhodnout, děsí nás pomyšlení na přetopené a hlučné obchodní domy, nebo si snad chceme prodloužit radost z vybírání?

Jsou ale lidé, kteří o dárcích pro své drahé přemýšlejí celý rok a nakupují je průběžně, podle možností. Počátkem prosince mají většinu dárků doma a těší se na rozzářené oči obdarovaných. Jejich nápadité a originální dárečky svědčí o veliké lásce a pozornosti. Vybírají dárky rádi a při nákupu vždy myslí víc na obdarované než na sebe. Jsou to takzvaní lovci perel. Převažují však mezi nimi ženy - navzdory tomu, že právě ony musí před svátky odvést největší kus práce doma i v práci.

Teorie kontra praxe

Další skupinu dárců tvoří plánovači. Svátky vnímají jako těžký úkol a protože jsou realisti, nákupní start odsouvají, co to jen jde. Plánovači jsou ovšem dvojího druhu: ti první plán vždy plní. Včas si naplánují, co a komu zakoupí, postupují systematicky a nejpozději do poloviny prosince mají nakoupeno.

Druhá část jsou teoretici. Sice všechno včas naplánují, ale plán jim jaksi nevyjde, teorie je prostě vždy jednodušší než praxe. K nákupům se tedy nejednou dostávají až ve třetím prosincovém týdnu.

Ve stejnou dobu, ale nejraději po dvacátém prosinci, startují do obchodů zoufalci. Nakupování dárků považují za nepříjemnou povinnost, kterou lze splnit jen s nadlidským vypětím sil. Nedostatek času na výběr se snaží nahradit cenou dárku. Zoufalci nezřídka vyžadují od partnerů nápovědu, aby věděli, co vlastně mají koupit. Všem ženám je jasné, že právě v této skupině velkou většinou převládají muži.

Také ženy mají svou taktiku. V obavě, aby nedostaly něco zcela nevhodného, dávají přednost penězům. A protože jsme národ praktický, někdy se pod stromečkem objeví obálka s nápisem na lednové slevy.

Muži umějí žít

Bylo prokázáno, že největší zátěž Vánoc nesou ženy do 34 let, které mají rodinu. Společnost jim prostě nedovolí, na rozdíl od mužů, aby nebyly na svátky připraveny. Musí opatřit dárky pro příbuzné a členům rodiny pomoci s nápady. Ženy bez rodiny jsou na tom lépe, mohou vybírat pod menším tlakem a mívají i bohatší finance. Právě mezi nimi se vyskytují ženy finančně nezávislé, dobře informované konzumentky značek.

Muži mají starostí podstatně méně. Chystají dárky pro menší počet lidí, rodinné povinnosti přenesou obvykle na partnerky a jsou také pod daleko menším společenským tlakem než ženy.

Na druhé straně mají mnohem méně praktických poznatků o nákupech a výprodejích. Někdy dárek vyřeší zakoupením značkového výrobku, na jehož kvalitu spoléhají.