Hana Heschlová ze společnosti IMAS International řekla, že podle průzkumu 48 procentům Čechů dělá radost, když mohou vyrazit na vánoční nákupy. "Jen 35 procent shledává nakupování jako zátěž," uvedla. V Rakousku má příjemný pocit z vánočního nakupování 40 procent a v Polsku 55 procent lidí.

"Ve všech třech zemích je vidět markantní rozdíl v postoji k vánočním nákupům mezi ženami a muži. Všude jsou to ženy, které nadšeně nakupují dárky pro svou rodinu nebo přátele. A všude jsou to muži, kteří se ukazují jako nákupní morousové, kterým nedělá nakupování vůbec radost," upozornila Heschlová. Například v Česku má radost z vánočního nakupování jen třetina mužů, naopak noční můrou je tato činnost pro 48 procent českých mužů.

Jen 30 procent Čechů vnímá Vánoce jako křesťanský svátek

Průzkum společnosti IMAS International také v trojici středoevropských zemí zjišťoval, zda lidé považují Vánoce za křesťanské svátky či tradici. Křesťanský charakter Vánoc nejvíce převažuje u Poláků, kde byl poměr odpovědí na tuto otázku v poměru 79 ku 17 procentům.

U Rakušanů jsou pohledy na Vánoce vyvážené (44 ku 44 procentům). Nejméně křesťanského chápání Vánoc mají Češi. "Zde považuje pouze 34 procent dospělé populace vánoční svátky za křesťanské a skoro dvě pětiny obyvatel je vidí především jako tradici," podotkla Heschlová.