Hlavní obsah

Storyboardista předkresluje scény z filmů, pracoval na Jurském světě i Hvězdných válkách

Kristýna Léblová, Novinky, Kristýna Léblová, luh
Praha

Storyboardingu, tedy rychlému předkreslení filmových scén v komiksové podobě, se věnuje Kurt van der Basch již řadu let. Za svou kariéru se podílel na legendárních titulech jako Jurský svět, Hvězdné války nebo seriálu Carnival Row, při natáčení se setkal i se známými herci. Pro jeden film vytvoří stovky až tisíce obrázků, které režii slouží jako vzor pro finální scény. Na jeho práci se podívejte ve videu.

Storyboardista předkresluje scény z filmů, pracoval na Jurském světě i Hvězdných válkáchVideo: Novinky

 
Článek

Storyboarding je hojně využívanou technikou u natáčení filmů, seriálů nebo reklam. V předprodukci, tedy před zahájením samotného natáčení, má storyboardista za úkol předložit režii „kreslený scénář“. Ten slouží režisérovi jako představa toho, jak budou jednotlivé záběry vypadat v reálu.

„Asi osmdesát procent mé práce začíná tím, že režisér nebo produkce řekne, máme rozpočet na tolik digitálních shotů a teď potřebujeme nakreslit klíčové scény nebo sekvenci, abychom přesně věděli, kde budou digitální efekty a shoty. Může to být i něco dobového, teď například dělám na Babylon Berlin, kde se musí vygumovat moderní věci z pozadí. Když mají kresbu, režisér pak může říct štábu, jak musí scéna vypadat,“ vysvětlil Novinkám Basch.

Foto: archiv Kurta van der Basche, Novinky

Než vznikne záběr, vidí režisér nakreslený obrázek.

Jeden záběr mu zabere zhruba deset minut, do scénáře jich je však potřeba neskutečné množství. Na jednom filmu například pracoval třináct měsíců, při počtu dvaceti nebo třiceti obrázcích denně se tak jejich počet vyšplhá na tisíce.

Př tvorbě pracuje digitálně s iPadem. Dříve sice tvořil jen s papírem a tužkou, to už je však podle něj v dnešní době u filmu skoro nemožné. „Byl jsem jeden z posledních, který ještě používal tužku a papír, musel jsem se ale digitalizovat. Práce je tak mnohem rychlejší, jdou lépe zapracovat změny od režiséra,“ vysvětluje.

Ze zavřených galerií: Výstava Michelangelo v Lockdownu prodloužena

Kultura

Práce storyboardisty vyžaduje velkou fantazii. „Když v oddělení kulis a rekvizit mají už nějakou představu, pošlou mně fotky nebo modely, abych věděl, jak budou vypadat například dobová auta a podobně. Když ale není čas a storyboardy se dělají dřív, než ta oddělení mají dopracováno, tak to musím vymyslet. Občas se k tomu za měsíc vrátím a změním to, ale jinak je třeba mít fantazii, něco vymyslet,“ říká.

Foto: archiv Kurta van der Basche, Novinky

Storyboardartista musí vyprodukovat i třicet obrázků denně.

Basch pochází z Kanady, žije a pracuje ale převážně v Česku. Během své kariéry se podepsal na mnoha známých titulech, na place se setkal i se slavnými herci, jako jsou Chriss Pratt nebo Bryce Dallas Howard.

„Většinou moje práce končí v momentě, kdy se začne točit, protože tvořím v předprodukci. Pokud je to ale film s velkým rozpočtem, zůstávám tam déle a v průběhu natáčení můžu dokreslit režisérovi další obrázky. Tehdy se potkám na place se všemi, každý se ale soustředí na svou práci, i já,“ dodává.

Může se vám hodit na Zboží.cz:

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám