Hlavní obsah
 

Kam se hrabe motorka! Na prodej je ikonický bojový letoun Hawker Harrier GR3

Firma Jet Art Aviation z Yorkshiru nabídla leteckým nadšencům výjimečnou příležitost. Prodává totiž funkční, špičkově zrekonstruovaný bojový letoun Hawker Harrier GR3. Podle konstruktérů, bývalých armádních leteckých expertů, by letoun známý jako „Harrier Jump Jet“ měl být dokonce schopen letu.

 
Kam se hrabe motorka! Na prodej je ikonický bojový letoun Hawker Harrier GR3

Pokud tahle nabídka udeřila na vaši strunu, věřte, že budete muset sáhnout docela hluboko do kapsy. Za špičkově zrekonstruovaný historický kousek, který létal vzduchem za dob studené války a bojoval u Falkland, budete muset zaplatit minimálně šestimístnou částku v librách. Bývalá pýcha Královského letectva Velké Británie ale nemusí jen tak stát ve vašem hangáru a chytat prach.

„Tento Harrier Jump Jet je vynikajícím kandidátem na návrat do letového programu. Pokud se ho majitel rozhodne vyzkoušet i v praxi, bude to ale muset podniknout na své vlastní nebezpečí,“ říká Chris Wilson, jednatel firmy Jet Art Aviation, která letoun zrekonstruovala. „Dle právních předpisů prodáváme pouze bývalé vojenské letouny pro muzejní a výstavní účely, ale zrovna tento jeden je opravdu v perfektním stavu.“

Pýcha britského letectva

Hawker Harrier GR3, který je společností na prodej, je z roku 1976 a podle Chrise Wilsona to byla zatím nejzajímavější a také nejnáročnější rekonstrukce, do které se kdy firma pustila. Letadlo naposledy vzlétlo roku 1990 a nalétalo přes tři tisíce hodin. Společnost pak letoun zakoupila v roce 2014 poté, co jednu dekádu stál u kasáren kadetů letectva v Londýně. Na jeho rekonstrukci se pracovalo celých 18 měsíců. Samozřejmě všechny zbraně jsou z něj dávno odstraněny.

Harrier opravdu dokáže vzlétnout, jeho motor Rolls Royce Pegasus testovali experti z Jer Art Aviation už v průběhu minulého roku. Možná by si tak mohl nový majitel letounu sám vyzkoušet jednu z jeho zásadních vlastností, pro které byl Harrier Jet Jump ve své době tak slavný, tedy vertikální start i přistání. Musel by to v tom případě ale být velmi zkušený pilot.

„Ideální kupec by byl člověk, který by se o Harrier Jet uměl postarat a pokračoval by v práci, kterou jsme mu věnovali i my,“ doufá Wilson. „Měl by být skladován v hangáru. Hlavně potřebuje dobrého majitele, který se nebude jen chlubit tím, že si dokázal koupit bojový letoun, ale bude i zodpovědný a nezapomene o něj pečovat.“

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků