Hlavní obsah

Vietnamec připravuje v rámci popularizace koktejlů alkoholický nápoj podobný polévce

Se svým koktejlem, jemuž říká Pho na počest vietnamské nudlové polévky stejného jména, se mladý hanojský barman Pham Tien Tiep snaží popularizovat umění míchání koktejlů v zemi, kde je národním nápojem pivo, píše agentura AFP.

Foto: Profimedia.cz

Koktejl má stejný název jako národní polévka - Pho.

Článek

Pham Tien Tiep patří ke generaci hipsterů, která se ve Vietnamu snaží vnést změny do umění žít. V této komunistické zemi, kde vládne jediná strana a odlišné názory nejsou tolerovány, se drží stranou politiky.

Jeho koktejl se skládá z bylinek, které obvykle koření slavnou polévku: hvězdicového anýzu, čerstvého koriandru, skořice a kardamomu. To vše je utopeno v ovocném likéru cointreau a v ginu. Nudle a hovězí, které tvoří polévku, jsou ze seznamu ingrediencí vynechány.

Během přípravy koktejl obřadně prožene přes zařízení ve tvaru věže na baru, aby se naplnil vůněmi bylinek, které jsou v něm uspořádány v patrech.

V zemi kraluje pivo

Přesvědčit Vietnamce, aby se zajímali o toto umění, nebyla snadná věc. V zemi s 93 milióny obyvatel, z nichž je polovina mladší 30 let, se totiž ročně vypije 3,4 miliardy litrů piva, zatímco vína a dalších alkoholických nápojů jen 70 miliónů litrů.

„Trochu mi působilo potíže prosadit se proti pivu či rýžové pálence. My se však zaměřujeme na jinou úroveň, je to cosi luxusnějšího a elegantnějšího,“ vysvětluje Pham Tien Tiep ve svém baru v historickém centru Hanoje.

Foto: Profimedia.cz

Koktejl se skládá z bylinek jako je hvězdicový anýz, čerstvý koriandr, skořice či kardamon.

Ale v Hanoji, a především pak v Ho Či Minově Městě, které je ekonomickým centrem prudce se rozvíjející země, je čím dál tím více mladých vzdělaných lidí, kteří mají prostředky na to, aby si dopřáli koktejl hodný nejlepších barů v New Yorku. Koktejl Pho dnes kopíruje několik barů v Ho Či Minově Městě.

Jako student vařil polévky

Pham Tien Tiep, který pracoval v luxusním hotelu Metropole a zúčastnil se několika mezinárodních soutěží v míchání koktejlů, vynalezl tento nápoj z nostalgie po dobách, kdy jako chudý student pracoval v restauraci podávající nudlovou polévku.

„V těžkých dobách, kdy jsme neměli mnoho peněz, jsme do takových lidových restaurací chodili,“ vzpomíná třicátník, který svůj bar Ne otevřel loni. Takové restaurace jsou v zemích jihovýchodní Asie lidovou institucí.

V baru Ne stojí koktejly v přepočtu kolem 150 korun, téměř patnáctkrát více než pivo v lidovém baru.

Foto: Profimedia.cz

Nápoj obřadně prožene přes zařízení ve tvaru věže, aby se naplnil vůněmi bylinek, které jsou v něm uspřádány v patrech.

„Je plno luxusních restaurací, které zúročují jídla z těch lidových. Udělat to s koktejlem je jiný způsob, jak tato jídla přetvořit,“ říká vietnamský podnikatel Kien Phan.

Pho je dnes módní záležitostí, existují pizzy s pho, burrito s pho a dokonce i zmrzlina s pho.

Pham Tien Tiep se na této slibné cestě nehodlá zastavit: pracuje na koktejlu na bázi marinované okurky, podává hostům i koktejl pojmenovaný Under the bridge na bázi rybí omáčky, základní ingredienci národní kuchyně.

„S pomocí koktejlů můžeme propagovat vietnamskou kuchyni po celém světě,“ sní barman v Ne Nguyen Tuan Anh.

Reklama

Výběr článků

Načítám