Hlavní obsah

Justine Proyová: Šampaňské ke kari? Klidně

Novinky, Jakub Kynčl

Justine Proy zastupuje na mezinárodních akcích asi nejprestižnější značku šampaňského na světě - Dom Perignon. V čem se toto šampaňské odlišuje od ostatních a proč je cenově o tolik výše, než je průměr „bublinek” z této oblasti?

Foto: archiv Dom Perignon

Článek

Kdy jste začala pro Dom Perignon pracovat?

Bylo to v září 2010, nedlouho poté, co jsem dokončila inženýrské studium na zemědělské škole. Měla jsem nejvyšší možné dosažené vzdělání v oblasti enologie, což je vědní obor pojednávající o víně a vinařství obecně. Po škole jsem pracovala jen rok pro jednu jinou značku šampaňského, pak jsem přešla ke značce Dom Perignon

To zní, jako kdyby to byla hračka. Asi to ale není tak, že jde člověk okolo, zaťuká na bránu a druhý den tam pracuje, že?

(smích) No, to vážně úplně ne. Výběrový proces byla jedna velká výzva. Když jste ale odhodlaní tam pracovat a máte všechny potřebné schopnosti a znalosti, šance uspět je vždy. Samozřejmě to bylo o komunikačních schopnostech a angličtině, ale znalost technického pozadí výroby šampaňského mi samozřejmě hodně pomohla. Měla jsem k dobru něco navíc a jakýsi náskok.

Měla jste k šampaňskému vždy vztah?

Musím odpovědět, že ano. Prarodiče pochází z Épernay, což je město ležící doslova v srdci této vinařské oblasti. Moje praxe v rámci školy byly vždy také tam. V naší rodině se vždy šampaňské pilo docela hodně - kdykoliv k tomu byla nějaká vhodná příležitost. Víte, když žijete v této oblasti, tak máte v lednici vždy aspoň jednu či dvě lahve, jinak to nejde.

Co odlišuje vaši značku od ostatních šampaňských?

Já mám za to, že hodně věcí. Každý šampaňský dům má svůj vlastní styl a filozofii. Někdo si možná řekne, že šampaňské je šampaňské, ale během procesu výroby šampaňského je nutné učinit velké množství rozhodnutí, která jednotlivé domy odlišují. Co odlišuje nás je to, že používáme jen ty nejlepší hrozny a vyrábíme pouze ročníková šampaňská. Produkujeme jen v roky, kdy má úroda potenciál na to, aby projevila typický styl našeho domu.

Co děláte s vínem, když dojdete k tomu, že rok není dostatečně dobrý na to, abyste mohli produkovat Dom Perignon?

Hrozny prodáme jinému domu. Zájemců o naše hrozny není nikdy málo. V letech 1921 až 2005 jsme produkovali Dom Perignon jen 41krát. Když produkujeme dva roky po sobě, je to spíše výjimečné. Třikrát po sobě jsme produkovali jen třikrát v historii a čtyřikrát pouze jednou.

O vaší značce je známé, že se propojujete jen s těmi nejluxusnějšími značkami z jiných odvětví a navázat spolupráci není úplně lehké. Je to tak?

Podívejte, my spolupracujeme s hodně firmami na mnoha úrovních. Co se často vysloveně nabízí, jsou různé luxusní hodinky, aukce či prestižní oblečení jako Dior nebo Louis Vuitton.

Myslíte si, že pro někoho, kdo teprve začíná objevovat svět šampaňského, je vaše značka dobrá volba? Mně upřímně začalo chutnat až po několika letech.

Není problém začít své šampaňské zkušenosti naší značkou. Myslíte si, že když si mladí na večírku zakoupí deset magnum lahví Dom Perignon, že jsou to nějací experti přes šampaňské? Možná, ale rozhodně to tak být nemusí. Myslím si, že se naše šampaňské může líbit i začátečníkovi, ale souhlasím s vámi, že se část jeho komplexity může konzumentům pootevřít až časem, po mnoha degustacích a párováních s jídly.

Tím předpokládám, myslíte ústřice a podobně..

Nikoliv nezbytně. Když se podíváte třeba na naše šampaňské z roku 1995, které leželo 16 let v našich sklepech, tak to může být párováno s opravdovým jídlem, ne jen ústřicemi či sushi. Taková kachna či perlička jsou k němu ideální. Nemusíte se ale bát ani pikantního kari. Jemná pálivost kvalitní a chuťově plné šampaňské nepřebije...

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám