„Na návrhu kola jsem pracoval necelých pět let, kdy jsem se k projektu opakovaně vracel a neustále jej předělával. Mám s výrobkem jasný cíl, celou dobu jsem hledal a hledám pouze způsob, jak jej dokonale provést,” řekl Novinkám mladý designér, podle kterého je prototyp plně pojízdný. Stal se pro něj navíc hlavním dopravním prostředkem, aby otestoval jeho kvality.

„Do dnešního dne má za sebou kolo několikaměsíční testování v terénu Prahy. Dopravuji se po městě téměř výhradně na něm, abych měl šanci zjistit případné nedokonalosti v konstrukci nebo v celkovém používání. Mou vizí je konstrukci kola rozpracovat do různých rozměrových verzí. Pak přijde na řadu další vývoj, který se musí přizpůsobit požadavkům trhu a především ceně,” popisuje nelehký proces Varga.

Ocel porazila hliník

Ač model působí velmi ladně, kola nejsou Vargovou specializací. Vedle jeho vývoje se totiž věnuje návrhům nábytku a výstavnictví, které ani při vývoji kola neodložil na vedlejší kolej. Cyklistika si však díky projektu získala v jeho životě velmi speciální místo.

Kolo Downtown od designéra Tomáše Vargy

Kolo Downtown od designéra Tomáše Vargy

FOTO: archiv Tomáše Vargy

„Byl jsem jízdním kolem jako strojem vždy fascinován. Do problematiky jsem musel proniknout hlubokými rešeršemi, na základě kterých mě téma cyklistiky definitivně pohltilo. Je to magické odvětví ve všech svých formách,” tvrdí designér, který navrhl rám kola z oceli. Ta je podle něj v konstrukci pružná a absorbuje nerovnosti povrchu a pohyb jezdce ve městě lépe než hliníkové a uhlíkové rámy.

Do začátku stovka kusů

„Vize projektu je dostat kolo na trh v pilotní sérii stovky kusů v průběhu jednoho roku. O realizaci tohoto plánu již jednám s investorem a prozatímní výsledky jsou velmi pozitivní,” řekl Varga, podle kterého zatím není ani rámcově jasné, za kolik se bude kolo prodávat. Záviset to bude prý na řadě faktorů, ale bude se snažit, aby bylo kolo cenově dostupné pro co nejvíce lidí.

„Jsem hrdý na to, že je kolo praktickým řešením pro každodenní rutinu pohybu po městě. Testuji jej každý den v pražském terénu, který je prototypem anticyklistického prostředí. Jízda na něm je velmi obratná a komfortní, což mi potvrdili i ti, kteří jej již vyzkoušeli. Navíc integrace zavazadla má pro kvalitu jízdy opravdu smysl, nejde pouze o estetický dojem,” dodal Varga.