Článek
Srpnovou madonu režiséra Jonáse Trueby porota ocenila jako „skromné, neokázalé filmové dílo, jež obratně otevírá celou řadu témat a vyvolává různé emoce, aniž by se zpronevěřilo inspirativnímu a pozitivnímu pohledu na svět.”
Strhující drama Lara natočil německý režisér Jan-Ole Gerster. Cenu Ekumenické poroty dostal za „dramatické a dynamické zachycení vztahů mezi matkou a synem... ukazuje jejich vzájemné odcizení, ale nabízí i náznaky pozitivního vývoje.”
Zvláštní uznání získává film Marka Škopa Budiž světlo, který se zabývá tématy rodinných vztahů, ale i fašizujících tendencí a polovojenských jednotek na Slovensku.
„Film je vystavěný na příběhu složeném z nepřeberné řady chybných kroků, jichž se dopouští jak rodina, tak tradiční vesnice s kulturními a náboženskými zvyklostmi. Film diváka motivuje a nutí k tomu, aby přehodnotil pojetí morální odpovědnosti v prostředí prostoupeném násilím,” uvedla porota.
Cenu Fedeora, kterou uděluje Federace filmových kritiků z Evropy a Středomoří za nejlepší film v Soutěži Na východ od Západu, dostal film Cenzor režiséra Serhata Karaaslana za „empatii, s níž tvůrci přistupují k univerzálnímu tématu cenzury a režimního útisku.”
Zvláštní uznání poroty Fedeora má Agův dům režisérky Lendity Zeqirajové a cenu Europa Cinemas Label za nejlepší evropský film v Hlavní soutěži a v Soutěži Na východ od Západu získalo Skandinávské mlčení režiséra Marttiho Heldea, které rozplétá složitý sourozenecký vztah a vyniká působivou kamerou a vynikající hudbou.