Článek
Nataša je obyčejná stárnoucí žena, která pracuje jako administrativní síla v jedné zoologické zahradě. S kolegyněmi se moc nebaví, slouží jim hlavně jako terč různých vtípků. A v soukromém životě to není o nic lepší, Nataša totiž stále žije sama, jen se svou silně nábožensky založenou matkou. A taky není naší hrdince v poslední době moc dobře. A brzy se ukáže proč. Tam, kde obvykle roste u zvířat, se jí totiž vyklube ocas.
Ještě větší překvapení diváka čeká v nemocnici, kam se vystrašená Nataša vydá. Její nový úd zjevně lékaře nijak nezaskočil. Rentgenolog Pjotr v něm, a tedy i v Nataše, dokonce najde zalíbení. Doma se však hrdinka svůj ocas ukázat stydí. Matka a její kamarádky slyšely, že někomu na jejich sídlišti vyrašilo něco podobného – a byl to prý počin samotného ďábla!
Mladý ruský talentovaný režisér Ivan I. Tverdovskij natočil svou Zoologii jako studii osamělosti a toho, jak se (ne)dokážeme vyrovnávat s cizí a taky vlastní odlišností. Ptá se, jakou svobodu, ale i jak velký strach nám může jinakost přinést ve světě, který naopak touží po unifikaci všeho a všech.
Všichni máme ocas
„Všichni vlastně máme takový ocas, něco, čím se odlišujeme,“ říká Tverdovskij. „U každého z nás se však jeho přítomnost projevuje jiným způsobem. Nataše nabízí možnost objevit spoustu věcí, které do té doby ignorovala proto, jaké prostředí ji obklopuje, nebo kvůli tomu, že si v minulosti vždycky našla nějakou výmluvu. Onen ocas nutí Natašu jednat. A ona se musí rozhodnout, zda nechá promluvit to ženské v sobě a otevře se pocitům, které v ní byly dlouho hluboko skryty.“
Tverdovskij není v Karlových Varech poprvé. Předloni tu jeho celovečerní debut Nápravná třída svým vítězstvím v soutěži Na východ od Západu nastartoval úspěšnou šňůru po zahraničních festivalech – ocenění si odvezl mimo jiné z Chotěbuze, ze Soluni či z Marrákeše. Loni pak Tverdovskij ve Varech zasedl v porotě hodnotící filmy právě ze sekce Na východ od Západu. A letos se se svým druhým celovečerákem vrací rovnou do hlavní soutěže.
Zoologie, jež bude mít mezinárodní premiéru ve Varech 3. července, je vlastně realistický film s jediným, ale velmi patřičně zvoleným fantaskním motivem, který režisérovi umožňuje proniknout přímo k podstatě věci.