Hlavní obsah

Duo Egon zahraje ve Varech Trhák a říká: Tohle už žádný punk není

Novinky, Jaroslav Špulák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Karlovy Vary

Veselé Duo Egon je padesát procent skupiny Wohnout, konkrétně baskytarista a zpěvák Jirka Zemánek a bubeník Fenek Steiner. Zbytek kapely, bratři Matěj a Honza Homolovi, jim přijdou na pódium občas v jejich legráckách pomoci. Nejinak tomu bude ve čtvrtek večer v Karlových Varech, kdy v Městském divadle představí koncertní verzi českého filmu Trhák. Na odvážný projekt jsme se ptali jeho strůjce Jirky Zemánka.

Článek

Co pro karlovarské diváky vlastně chystáte?

Když jezdíme s Wohnoutem v dodávce z koncertů domů, často si pouštíme filmy. Jedním z našich nejoblíbenějších je Trhák z roku 1980. Jednou jsme si řekli, že bychom ho mohli s naším Duem Egon připravit pro pár kamarádů naživo. Pustili jsme se do práce, hodně jsme diskutovali a pracovali, až byl projekt hotový. V té fázi jsme začali shánět peníze, protože když už jsme se dostali tak daleko, stojí za to mít k dispozici co nejlepší muzikanty a zpěváky. Sehnali jsme sponzory a 27. října jsme měli premiéru v pražském Lucerna Music Baru. Stejný program představíme i v Karlových Varech.

Jakým způsobem to probíhá?

Na plátně běží film a ve chvíli, kdy v něm zazní nějaké hudební číslo, začne hrát kapela naživo. Je to v rámci možností dokonalé, protože pod celým filmem máme udělaný metronom, takže všichni naši lidé hrají úplně stejně a ve stejný okamžik, jako původní představitelé na plátně. Zpěváci dokonce otevírají ústa tak jako jejich filmoví kolegové. Když třeba Jakub Kohák zpívá part Juraje Kukury, jejich rty se pohybují úplně stejně. Hrajeme tedy písničky z filmu a hrajeme je autenticky.

Jak mám rozumět tomu „metronomu pod filmem“?

Když se v osmdesátém roce hudba k Trháku natáčela, orchestr měl dirigenta. Tím pádem je nahrávka dynamická a dost se v ní střídají tempa. Když jsem se loni flákal na dovolené v Maroku, můj kolega Fenek Steiner celý měsíc po nocích nahrával k filmu tepot metronomu, který nás měl při představení vést. Byla to obrovská piplačka.

Kdo v té pódiové části představení bude vystupovat?

Základem je samozřejmě Duo Egon, ovšem sami bychom to nezvládli. Pozvali jsme si proto dalších šestadvacet lidí, sboristky, muzikanty, zpěváky. Jakub Kohák zpívá Kukuru, Honza Křížek z Blue Effectu Korna, Marek Taclík inseminátora, Fenek Steiner Drobného, Michal Cerman Schelingera, Jana Novotná Kozderkovou a Tereza Hálová Kratochvílovou. Já zpívám Waldemara Matušku, ale nejsem se sebou moc spokojený. Řekl bych dokonce, že jsem špatný.

Jsou v sestavě i vaši spoluhráči zWohnoutu, bratři Homolovi?

Jsou, ale mají v celém tom cirkusu menší role.

Co je pro vás na Trháku tak přitažlivého, že jste se pustili do takového projektu?

Je tak pitomý, až se nám líbí. A je v něm spousta správného cimrmanovského humoru, který máme rádi. Písničky byly poplatné době, častokrát jsou úplně hloupé, ale nám se opravdu líbí. A líbí se i lidem, kteří s námi účinkují.

Trhák měl premiéru v osmdesátém roce. Kolik vám tehdy bylo let?

Bylo mi pět a premiéra Trháku mi do života nijak nevstoupila. Poprvé jsem ho viděl v televizi asi ve třinácti letech, ale vůbec se mi nelíbil. Nechápal jsem ho. Navíc si myslím, že ve své době nebyl moc úspěšný. Někde jsem slyšel, že jeho tvůrci byli po natáčení z výsledku trochu rozpačití a báli se, jak film přijmou diváci. Nám se ale líbil a líbí se nám stále. Když jsme měli loni v říjnu představení v Lucerna Music Baru, přišla tam spousta mladých lidí. Až jsem se divil.

Jak jste se s tímto projektem dostali do Karlových Varů?

Pořadatele oslovil náš kamarád Zdeněk Suchý. Strašně jsme se báli, aby na ten nápad nekývli, no a oni kývli.

Proč jste se báli?

Je to náročné a v Karlových Varech to bude mnohem větší odpovědnost než kdekoli jinde. Když jsme vystupovali v Praze, bylo to takové punkové. Teď se to ale všechno domlouvá na úplně jiné úrovni, řekl bych profesionální. To už žádný punk není. Ve filmovém světě se jedná úplně jinak než v hudebním.

Pod vznik filmu se podepsali Zdeněk Svěrák, Ladislav Smoljak a režisér Zdeněk Podskalský. Dva z nich už nejsou naživu, ovšem Svěrákovi byste ještě mohli svou verzi předvést. Stalo se?

V říjnu v Lucerna Music Baru nebyl, ale do Karlových Varů jsme ho pozvali. Uvidíme, jestli přijde. Je to v jednání.

Co bude s představením po Karlových Varech?

Původně jsme zamýšleli vystoupit takhle jenom jednou, a to v Lucerna Music Baru. Karlovy Vary jsou nad plán a já předpokládám, že to tím skončí.

Jaké filmy máte rád?

Miluju české veselohry. Nechci žádné jmenovat konkrétně, ale nejraději mám snímky ze šedesátých až začátku osmdesátých let.

Jezdíváte na filmový festival do Karlových Varů pravidelně?

V životě jsem tam nebyl. Už třeba jenom proto, že ve stejném termínu je festival Rock for People, kde s Wohnoutem hrajeme. Jsem ale rád, že se do Karlových Varů podívám a že nám tam zařídili i ubytování. Bude to určitě paráda.

Reklama

Související články

Celebrity závodily na kolonádě s autíčky

Známé herečky, muzikanti a rovněž desítky filmových fanoušků se v úterý dopoledne zúčastnily v Mlýnské kolonádě v Karlových Varech doprovodné akce...

Výběr článků

Načítám