V roce 1968 vznikl snímek Spřízněni volbou portrétující účastníky „Pražského jara“. K filmu se Vachek vrátil až po revoluci v roce 1989, o rok později získal na berlínském festivalu prestižní ocenění Berlinale Kamera. Vachkovým stěžejním dílem tohoto období je tetralogie „Malý kapitalista“, která se věnuje nově se formující společnosti ve svobodném Československu.

Neméně významná je i Vachkova pedagogická práce, která se promítla do tvorby předních a ceněných českých dokumentaristů mladší generace, například Filipa Remundy, Víta Klusáka či Martina Marečka. Vachkův svébytný světonázor je čitelný i v publikaci „Teorie hmoty. O vnitřním smíchu, rozdvojené mysli a středovém osudu“.

Pocta Karlu Vachkovi

Aktuálně objevuje Vachkovu tvorbu i zahraniční publikum, mezi ním i studenti univerzit Harvard a Yale, které v nedávných měsících uspořádaly projekce jeho děl. Návštěvníci karlovarského festivalu budou mít jedinečnou příležitost zhlédnout pohromadě jak průlomová díla z 60. let, tak opusy z posledního desetiletí – od díla Nový Hyperion aneb Volnost, rovnost, bratrství po filosofující dokumenty z tetralogie „Malý kapitalista“.

Spolu s Karlem Vachkem oslaví letos sedmdesátku i jeho stálý spolupracovník Karel Slach, jedna z nejvýznamnějších osobností české kameramanské dokumentární školy. Karel Vachek rovněž uspořádá masterclass, na kterém bude za přítomnosti producenta a spolupracovníka Radima Procházky hovořit o právě dokončovaném filmu Tmář a jeho rod.