Ochuzené o tento zážitek jsou pouze snímky, které se promítají přímo v pěti kinosálech v srdci festivalového dění, protože po Thermalu a do nafukovacího kina Espace Dorleans jsou rozváženy ručně na rudlíku.

Filmy váží metráky 

Distribuci filmů ze skladu v Thermalu zajišťuje asi pět lidí. „Každý z dvanácti kinosálů nabízí denně pět, šest někdy sedm projekcí, takže každý den vypravíme ze skladu zhruba sedmdesát filmů,“ uvedl Josef Haškovec, jehož firma má filmy na festivalu na starosti.

„Po Thermalu rozvážíme filmy ručně rudlíkem, ale po ostatních kinosálech audinou, kterou nakládáme v hotelových podzemních garážích,“ prozradil Haškovec. „Audina od osmi ráno do jedné v noci pendluje mezi kinosály a prakticky se nezastaví,“ dodal.

Než Haškovcovi brigádníci naloží filmy, musí s rudlíkem vytlačit nakloněnou rampu z hotelového skladu za stánky s občerstvením před Thermalem.

„Není to žádná sranda, vždyť na rudlíku mají naloženy filmy o hmotnosti téměř jednoho metráku, takže se musí pořádně rozeběhnout, aby ten kopec vyjeli,“ ukazoval Haškovcův zaměstnanec Ladislav Fišer.

Každá kopie projde kontrolou

Jeden kotouč, na kterém je natočeno šest set metrů filmu, se promítá zhruba dvacet minut. „Když je film hodinu a půl dlouhý, tak je to pět kotoučů,“ vypočítal Haškovec.

„Některé delší filmy ale mají i sedm kotoučů. Dokonce jsme tu měli vloni jeden, který se skládal ze čtrnácti filmových kotoučů,“ vzpomínal. „Hmotnost jednoho filmu je 25 až 40 kilogramů,“ dodal.

Ještě před tím, než se dostanou filmové snímky na karlovarský festival, přiletí na pražské ruzyňské letiště. „První přilétají už měsíc dopředu, takže máme dost času zkontrolovat kvalitu kopií,“ dodal Haškovec.

„Někdy jsou ale kopie mokré, špinavé nebo vymotané z kotoučů, když se třeba cestou rozpadne bedna,“ popisoval Fišer. „Pokud je kopie opravdu špatná, musíme si nechat poslat jinou. Většinou ji ale dokážeme opravit,“ poznamenal Fišer.

Z Cannes posílají ochranku

Někdy také filmové kopie dorazí na poslední chvíli. „Například v úterý nám přišel jeden zahraniční film v poledne a už ve čtyři odpoledne jsme jej posílali do kinosálu k promítání,“ konstatoval Haškovec, podle kterého filmy na poslední chvíli chodily spíše v minulých ročnících.

„Rok od roku se to zlepšuje,“ dodal.

Někteří producenti své filmy doprovází svými lidmi. „K vítěznému snímku z filmovému festivalu v Cannes přijede člověk, který jej bude dokonce hlídat v promítací kabině, aby z něho nebyla pořízena kopie. To si náš festival ale pletou s nějakým jiným, protože u nás nikdy ke kopírování nedošlo,“ uvedl umělecká ředitelka festivalu před Eva Zaooralová.

„My si to opravdu hlídáme,“ potvrdil Haškovec, podle kterého v noci jsou filmy zamčené hlídané ochrankou.