Hlavní obsah

Výběr Salonu: Keller a Kolmaš

Právo, SALON

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dva profesoři, dvě knihy, dva jiné obory. Jan Keller o střední dřídě a Josef Kolmaš o „věcech tibetských”...

Článek

Jan Keller

Jan Keller Posvícení bezdomovců

SLON

Foto: archív nakladatelství SLON

obálka Jan Keller: Posvícení bezdomovců

Název knihy je od sociologa Jana Kellera haškovskou ironií. Nejde v ní totiž o bezdomovce, ale spíše o střední třídu, a to „posvícení“ je ve skutečnosti paradoxní stav, v němž se střední vrstvy ocitly: kontrast mezi lichotivými iluzemi, které mají o svém postavení a významu, a drsnými vyhlídkami, které na ně čekají hned za dalším rohem. Základní linií knihy je kritika postmoderního výkladu společnosti, který podle Kellera otevřel prostor asociálnímu ekonomickému neoliberalismu a zajišťuje mu alibi, když odmítá jakoukoli hierarchii a řád a prosazuje individualismus a autonomii jako princip opravdu svobodné společnosti. Kromě jiného postmoderna podrobila kritice velká vyprávění legitimizující výkon moci (odborové hnutí, sociální stát, ale třeba i parlamentní demokracii) a poslala je mezi starou nepotřebnou veteš. Společnost se fragmentarizovala, a tak se připravila o schopnost sebeobrany. Jenže univerzální kapitál si od postmoderních myslitelů nic nakukat nenechal a rozměr i funkci velkého vyprávění si zachoval.

Josef Kolmaš

Josef Kolmaš Pojednání o věcech tibetských

Vyšehrad

Foto: archív nakladatelství Vyšehrad

obálka Josef Kolmaš: Pojednání o věcech tibetských

Jelikož je profesor Kolmaš vynikající vypravěč, čte se jeho výklad „věcí tibetských“, sestavený na základě jeho vlastních přednášek, často jako detektivka. Z jaké náboženské školy pochází linie dalajlamů (a pančhenlamů), jak probíhá proces rozpoznávání převtělenců a jaká je budoucnost této tradice v případě duchovních vůdců – to vše se snaží srozumitelně vysvětlit. „V tibetském buddhismu, který nemá jednotnou církevní organizaci ani vrcholnou autoritu, jakou má křesťanství v osobě papeže, je dalajlama mezi ostatními náboženskými školami brán pouze jako primus inter pares, uznávaný toliko na základě svého preferovaného sídla v hlavním městě země a s politickými kontakty s okolním světem,“ uvádí například. Autor oslavil loni osmdesáté narozeniny a chystá se ještě vydat Pojednání o věcech čínských.

Reklama

Související témata:

Související články

Jan Keller: Postmoderní bezdomovci

Náhoda tomu chtěla, že jsem se ve stejné době zabýval problematikou bezdomovectví a některými otázkami metodologie společenských věd. Listoval jsem...

Jan Keller: Život nad poměry

Politici a ekonomové bijí již několik let na poplach. Důrazně upozorňují, že si přímo trestuhodně „žijeme nad poměry“. Pokud v tom budeme pokračovat, skončí to...

Jan Keller: Lesk a bída občanské společnosti

Volání po sebevědomé, vitální a akceschopné občanské společnosti zaznívá už od počátku modernity. I když na první poslech zní stále stejně optimisticky...

Výběr článků

Načítám