Hlavní obsah

Michal Kliment: Mýtus jménem Vávra

Právo, Michal Kliment, SALON

Žijeme v bulvarizované době, která má tendenci zaměňovat autora a jeho dílo. Na základě tohoto přístupu pak vznikají stereotypy a mýty. Jako má husitská trilogie podobu propagandistického palcátu komunistické moci, tak i nad podobiznou jejího tvůrce Otakara Vávry (1911 až 2011) vlaje praporec konformisty, který byl za dobře s každým režimem, a málokdy se člověk setká s originální interpretací, která by se nevztahovala k hodnocení Vávrova charakteru, ale k jeho dílu.

Foto: Milan Malíček, Právo

Režisér Otakar Vávra

Článek

Jakékoli mýty jsou však tváří v tvář otevřenosti filmových textů nesmyslné. Po okupaci v srpnu 1968 zahájilo Televizní studio Ostrava ilegální vysílání, jehož součástí bylo i postupné promítání husitské trilogie, které mělo posílit národní vzdor. Jeden z proklamovaných symbolů stalinistických padesátých let se tak stal symbolem odporu proti návratu k nim, protože si jej tak lidé prostě definovali.

Dalším paradoxem fundovaných soudů je obvyklé opomíjení Vávrova tvůrčího zrání ve třicátých a čtyřicátých letech. Věčné omílání témat husitské trilogie, vrcholných šedesátých let, vychování režisérů nové vlny a normalizačního poklonkování režimu jako by se stalo dalším mýtem. Kdo však připomene Cech panen kutnohorských s jeho mobilizační tendencí proti německé rozpínavosti? Kdo zmíní Humoresku dodávající národní sebevědomí prostřednictvím české hudby, a to v roce 1939, tedy dříve, než se k tomu odhodlali jiní režiséři? A neopomeňme ani jeho časté adaptace, které evokují otázku: Nemáme dnes kvalitní filmy inspirované současnou literaturou proto, že nemáme kvalitní literaturu, nebo proto, že dnešní Barrandov nemá Otakara Vávru?

Když se na jeho dílo podíváme v kontextu toho, že pouze tři roky jeho režisérské tvorby probíhaly v demokratických podmínkách (1936–1938) a další dva v relativně demokratických (1946–1947), nedokázal toho Vávra zrovna málo. A se zlomyslnou českou domýšlivostí dodávám trochu nekorektní otázku: Jak by asi v takových podmínkách uspěli Alfred Hitchcock nebo Orson Welles?

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám