Hlavní obsah

Černý pátek. Sloupek Apoleny Rychlíkové

Právo, Apolena Rychlíková, SALON

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V první půli listopadu se každoročně všude po internetu i na billboardech začnou objevovat reklamy na Black Friday. Alzák skřehotavým hlasem křičí z obrazovek a instagramové celebrity lákají své fanoušky na speciální slevy, odkazující právě k tomuto svátku nespoutaného nakupování.

Foto: Václav Šálek, ČTK

Ilustrační foto

Článek

Černý pátek patří ke globálně nejrušnějším nakupovacím dnům. Jedná se o marketingovou akci, při které firmy nabízejí údajně masivní slevy. Populární je především v USA, ale v posledních letech jeho obliba stoupla i v Evropě, Česko nevyjímaje. Přičemž slevy jsou často fiktivní – prostě se vypočítají z vyšší ceny, než je ta tržní. Je to past, která ale dokonale funguje.

Bezuzdné nakupování má samozřejmě stinnou stránku, na kterou dlouhodobě upozorňují především ekologické organizace, udržitelné podniky či propagátoři nespotřebních modelů chování. Během Černého pátku totiž dochází k erupci neekologického nakupování, přičemž nejde pouze o utrácení samotné, ale též o to, co si lidé kupují. V nákupní horečce berou i zboží, které vlastně nepotřebují, jen proto, aby jim něco neuniklo.

Jan Lukavec: Závěrečný věk módy?

SALON

Navíc v časech, kdy se na internetu běžně sbírají citlivá data, to má reklamní svět extrémně jednoduché: personalizovaná reklama útočí na nás všechny. Zná to každý, kdo kdy nějaké zboží vyhledával na internetu. Stačí, že si googlujete školní penál pro svou dceru, a následující týdny nevymažete jednorožce ze svého uživatelského rozhraní.

Speciální kapitolou v oblasti reklamy jsou veřejně známé osobnosti. Především Instagram umožnil dříve nebývalý dosah internetových influencerů a influencerek. Skoro se zdá, že každý z nich začne na sociálních sítích dříve či později propagovat nějakou značku, nebo rovnou celý řetězec. A mnohdy se jedná o takzvanou fast fashion (tedy opak slow fashion, která dbá na ekologické i etické aspekty výroby) nebo jinak neekologické oblasti.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Apolena Rychlíková (1989) je dokumentaristka, publicistka a držitelka letošní Novinářské křepelky.

Přiznám se, že mě to rozčiluje. Chápu, jak je pro online celebrity lákavé podlehnout spolupráci s módními řetězci, a získat tak neomezený přístup k hezkému a trendy oblečení. Jenže pár kabátů nebo kalhot zdarma je příliš nízká cena za otřesné pracovní podmínky, které zažívají šičky v Bangladéši, a stejně tak je to extrémně nízká cena za cestu ke klimatickému rozvratu, jejíž je rychlá móda součástí.

Bylo by skvělé, kdyby alespoň část veřejně známých osobností své chování přehodnotila. Černý pátek, během kterého vyzvou místo k nakupování k ekologickému chování, by byl pěkným odrazovým můstkem. Třeba se nějaké sebereflexe ze strany celebrit dočkáme příští rok.

Reklama

Související články

Kateřina Smejkalová: O fenoménu influencerů

Na přelomu roku se na sociálních sítích odehrál zajímavý konflikt poodhalující jednu důležitou dimenzi jejich rozmachu. Dimenzi, které dosud nebylo věnováno...

Jan Lukavec: Závěrečný věk módy?

V Austrálii žije kmen Yir Yorontové, na jehož území se do jisté doby nevyskytoval kámen vhodný pro výrobu sekyr a oštěpů. Proto ho starší muži získávali...

Výběr článků

Načítám