Hlavní obsah

Zadušený FFFILM

Novinky, František Fuka (www.fuxoft.cz)

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Tento FFFILM je zadušený nejen díky tomu, že se přiblížila premiéra filmu CHOKING HAZARD, ale také proto, že tento týden je opět šest premiér!!! (Vlastně pět, viz dále.) Jak dlouho má proboha tento šílený stav přetrvávat? Pamatuji si, že v dětství jsem chodil do kina na VŠECHNY premiéry - t.j. asi dvakrát měsíčně...

První čtená zkouška muzikálu Malované na skle.

Článek

Nejzajímavější by asi bylo rozepsat se o prvním českém zombie filmu režiséra Marka Dobeše CHOKING HAZARD. Bohužel se o něm rozepsat nemůžu, protože jsem se podílel na jeho tvorbě a režisér si myslí, že proto mi nepřísluší ho hodnotit, což do jisté míry chápu a respektuji. Takže si pamatujte, že pokud se ke kvalitám filmu bude vyjadřovat někdo, kdo na něm pracoval, nemáte mu věřit. Mou hudbu k filmu si můžete v MP3 stáhnout tady.

Druhý nejzajímavější film tohoto týdne je dokument ZTRACEN V LA MANCHA, který má - podobně jako CHOKING HAZARD - co říct k problému "jak ufinancovat celovečerní film". Slyšeli jste o filmu slavného Terryho Gilliama MUŽ, KTERÝ ZABIL DONA QUIJOTA? Možná jste o něm slyšeli, ale určitě jste ho neviděli. Natáčení tohoto nejdražšího čistě evropského filmu totiž skončilo pár dní po svém začátku a dokument ZTRACEN V LA MANCHA vypráví o tom, jak k tomu došlo.

Odvážím se tvrdit, že ZTRACEN V LA MANCHA není příliš dobře natočený film. Dokumentuje ale natolik zajímavé události, že je dobré ho vidět. Nejde jen o to, že se proti Gilliamovu filmu spikne osud (průtrž mračen, nemoc hlavního představitele), ale je vidět, že za mnohé si může Gilliam sám (nebo aspoň jeho producenti). Pokud se v den natáčení ukáže, že se statisty důležitou scénu nikdo předem nenacvičil, není to řízení osudu, ale jasná blbost někoho konkrétního. Pokud se ukáže, že studio ve skutečnosti není studiem, ale skladištěm s nepoužitelnou akustikou, je to chyba toho, kdo to studio sháněl a nezjistil si o něm informace. A ve světle toho všeho se dokonce dá vyvozovat, že hlavní představitel (Jean Rochefort) v kritické chvíli mírně zasimuloval a schválně se nechal doktorem "zneschopnit", aby se do tohoto "bordelu" už nemusel vracet. Ale jak říkám, to je pouze mé tušení a vlastní názor si musíte v kině udělat sami...

Dále mají premiéru dva thrillery, jejichž prokletím je skutečnost, že vznikly podle knižních předloh (i když jsem ani jednu z nich nečetl). TAJEMNÉ OKNO (což je mírná chyba v překladu, mělo se to jmenovat TAJNÉ OKNO nebo SKRYTÉ OKNO) je příběh spisovatele thrillerů (Johnny Depp), který je pronásledován šílencem (John Turturro) tvrdícím, že mu Depp ukradl námět na povídku. Pokud víte, že celá ta taškařice je natočena podle povídky Stephena Kinga, asi vytušíte, že se dočkáte nějakého překvapivého, možná dokonce nadpřirozeného, odhalení. Také se ho skutečně dočkáte a je skutečně dementní. Aby si "přišli na své" i ti, kteří Kingovu povídku znají, je prý pointa jiná než v předloze!

Natočil to David Koepp, který napsal mnoho slavných scénářů (JURASSIC PARK, SPIDER-MAN) a režíroval překvapivě dobrý a málo známý nadpřirozený thriller A STIR OF ECHOES. Bohužel, ani jeho slušná režie a místy zábavně šílený výkon Johnnyho Deppa nevyzdvihují tento film z šedého průměru. A stejně jako u mnoha jiných literárních adaptací došlo k zajímavému jevu, a totiž k tomu, že díky úpravám předlohy vlastně není vůbec jasné, co má název filmu  s filmem společného (mohl by se stejně dobře jmenovat třeba ŠIROKÝ KLOBOUK nebo ZÁHON V ROHU).

S podobnými problémy se potýká také krimithriller ZLODĚJ ŽIVOTŮ. U toho aspoň odpovídá název, protože je o vrahovi, který se vydává za své oběti - "krade jim životy". Pátrá po něm Angelina Jolieová a je nutno uznat, že je v tomto filmu překvapivě dobrá a že jeho režisér (D.J. Caruso) režíruje velmi slušně a s atmosférou. Bohužel, problém je v literární předloze, která se (aspoň z výsledného filmu) zdá být velmi triviální a podobná spoustě jiných filmových thrillerů. I tentokrát se dočkáme "zásadního odhalení", ale opět jde o jedno z těch snadno odhadnutelných odhalení a pokud si všimnete kdo a v jakém pořadí se objevuje v úvodních titulcích, budete mít dostatečnou nápovědu k tomu, abyste pointu odhalili dlouho před koncem.

Kromě toho má premiéru také hraná pohádka PETR PAN. "Peter Pan" je opravdu megaslavná a mnoho desetiletí stará  dětská knížka, jejíž sláva ale do našich končin stále jaksi nepronikla. Je to knížka kouzelná, ale jakákoliv její filmová adaptace zákonitě naráží na mnohé problémy. Pokud si pamatujete Spielbergova HOOKa, tak ten byl jakýmsi "sequelem" původního "Petera Pana". PETR PAN by vám měl odvyprávět jak to tedy vlastně všechno začalo, ale bohužel, výsledek je zajímavý spíš pro někoho, kdo původní story zná a zajímá ho, jak by se to "třeba taky" dalo alternativně natočit. Pokud vám příběh chlapce, který nechtěl vyrůst, nic neříká, budete z tohoto filmu zmateni asi jako kdybyste měli koukat na hraného MACHA A ŠEBESTOVOU a nikdy neviděli animovanou předlohu. Škoda, protože některé scény jsou orpavdu působivé a většina herců přinejmenším zajímavá.

A posledním filmem týdne je komedie ŠÍLENÝ RANDE, kterou jsem neviděl, ale podle všech recenzí je strašná.

P.S: Omlouvám se, ale až na poslední chvíli jsem se dozvěděl, že ZLODĚJ ŽIVOTŮ se odkládá na příští čtvrtek, 22. dubna. Protože bych jeho smazáním přišel o to velmi sofistikované srovnání s TAJEMNÝM OKNEM, nesmazal jsem ho.

Ve zkratce...

Minulý FFFILM se dočkal vskutku geniálních a nebývale rozsáhlých reakcí čtenářů. Slibuji proto, že se náboženským tématům budu co nejdříve věnovat znovu.

Herci, kteří namlouvají "Simpsonovy", začali stávkovat a chtějí ztrojnásobit plat, který dostávají za každou epizodu. Mimochodem, kdysi jsem se s někým hádal o tom, jestli Barta v originále mluví žena. Ano, opravdu je to tak, jmenuje se Nancy Cartwrightová a vypadá takhle:

Němci natočili tohle. Kdy někdo u nás takhle natočí "Majora Zemana"?

Steve Jobs (šéf Applu a Pixaru) prohlásil, že kdyby Disney kompletně vykopl Michaela Eisnera, mohl by se s Pixarem znovu bavit o pokračování jejich spolupráce. Že by to celé předtím bylo jenom "bububu" a vydírací politika?

Společnost RCA se chystá uvést na trh DVD přehrávač, který dokáže "autocenzurovat" přehrávané filmy tak, aby nebyly závadné pro mládež. Takže například místo sprostých slov se ozve pípnutí a brutální scény budou přeskočeny. Celé to funguje tak, že DVD obsahuje databázi asi 500 filmů s údaji o tom, kde se v nich objevuje jaká sprosťárna. Filmová studia už protestují proti "mrzačení svých filmů", a RCA se brání tím, že jejich přehrávač DVD disk nijak nemrzačí a majitel si své DVD může přehrávat jakým způsobem se mu zlíbí. Mě spíš zajímá, jak se DVD přehrávač dozví o umístění sprosťáren v nově vydávaných filmech (o tom se v informacích vůbec nic nepíše). Pro našince stojí za zmínku taky cena: Tento DVD přehrávač (které je "lepší" než standardní přehrávač a to cenzurování se pochopitelně dá vypnout) bude stát celých 79 U.S. dolarů.

John Woo bude určitě produkovat a pravděpodobně i režírovat film podle videoherní série Metroid, který bude mít premiéru v roce 2005. To mě naplňuje poměrně velkým zděšením, protože Woo pořád tvrdí, jak mu jde o lidskou stránku scénářů a jak vlastně sci-fi nemá rád. Přitom hry Metroid jsou typický hardcore akční materiál pro Paula W.S. Andersona nebo někoho takového...

Reklama

Související témata:

Související články

FFFILM s Oskarem

Udíleli se Oscaři. Zase. Leckde to rozebírali. Co z toho vyplývá pro budoucnost lidstva a podobně. Měl bych se u nich asi také zastavit a navíc se odvážně...

Mírně zklamaný FFFILM

Tento čtvrtek má českou premiéru dokonce ŠEST nových filmů! Kam na to proboha ti distributoři chodí? Jak to má recenzent stíhat? Jak to má stíhat divák??...

Vyplacený FFFILM

Dnes se pozastavím u nejnovějšího filmu Johna Woo s Benem Affleckem a Umou Thurmanovou VÝPLATA, i když jsem se u něj už pozastavil v Cinemě. O Costnerovi...

Výběr článků

Načítám