Hlavní obsah

Spisovatel Jiří Syrovátka: Kulturu řídí marketingové kampaně

Právo, František Cinger

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Spisovatel, muzikant, filmový a televizní scenárista a režisér Jiří Syrovátka vydal knihu Průjezd. Citlivě vnímá útok reklamy na ovzduší, které dýcháme. Patří k těm, kteří se s kritickými výhradami k dnešnímu životu netají, ovlivněn současným filmem i muzikou, vypráví pochybnosti hrdinů i své vlastní velmi dynamicky, až klipově.

Foto: Dana Ehlová

Část studie na revitalizaci krytého bazénu a koupaliště v Dobrušce.

Článek

Syrovost jeho textů působí nesmírně přesvědčivě. Jeho literární výpověď se řadí k nejlepším dílům populárních kolegů Michala Viewegha nebo Petra Šabacha.

Co podle vás nejvíc charakterizuje dnešní život?

Podivné celebrity, které se nám vkrádají do životů. Jsou jich plná média, není před nimi úniku. Svět se zkrátka převrátil naruby, došlo ke zmatení hodnot. A nikomu to pomalu ani nepřijde. Průjezd je situován do roku 1997, kdy už to tady pomalu najíždělo, to všeobecné schizma, ke slovu a do rádií se opět dostávali "normalizační retro umělci". Nedalo mi to - začal jsem psát.

Co podle vás z hlediska dnešního zájmu u člověka vyhrává: muzika, film, výtvarné umění, literatura?

Reklama - a to na celé čáře - mnohé věci v nás přebíjí nebo alespoň zkresluje. Také doping patří k současnému životu, lidi berou různé věci, aby ten tlak vydrželi. Reagují agresivně, protože nevědí kudy kam. Kulturu řídí marketingové kampaně. Je to moc o penězích. Prožitek mizí.

Vaši hrdinové jsou znechuceni lhaním, snahou udržet konzumní tempo za každou cenu. Máte pocit, že globalizovaný svět, který žene dopředu výroba a prodej, nabízí i něco jiného?

Rovnováha přírody i lidí je narušena - to vidíme všichni. A Země se začíná bouřit! Je to podle mě i problém výchovy a vzdělání. Školy nás nepřipravují na komplexní osobnostní růst, který zákonitě provázejí krize a neúspěchy. Toto téma jsem reflektoval před třemi lety v televizním cyklu Divoká voda s Lukášem Pollertem. Připravil jsem dva pilotní díly, ale ČT je neakceptovala - asi jsem předběhl dobu. Dá se říci, že vstupujeme do různých období svého života nepřipraveni. Společenské i rodinné mechanismy nás v tom nechávají plavat.

Podívejte se kolem a zjistíte, že v Česku perfektně fungují tři věci: hypermarkety, benzínky a sex-shopy. Lidé si chtějí užívat - za každou cenu.

Celý rozhovor bude otištěn ve středečním Právu

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám