Hlavní obsah
Skladatel Bernhard Lang Foto: Ostravské dny

Skladatel Lang je ovlivněn djskou kulturou, samplingem a recyklací

Na Ostravských dnech věnovaných soudobé hudbě zazní 25. srpna v Trojhalí Karolina i skladba Rakušana Bernharda Langa DW28 Loops For Davis, kterou za doprovodu Ostravského nového orchestru zahraje basklarinetista Garth L. Davis, jemuž je věnovaná. Před uvedením poskytl skladatel rozhovor Novinkám.

Skladatel Bernhard Lang Foto: Ostravské dny
Skladatel Lang je ovlivněn djskou kulturou, samplingem a recyklací

Skutečně nenávidíte Mozarta, když se tak jmenuje jedna vaše skladba?

Titul Nenávidím Mozarta vymyslel (autor libreta a režisér) Michael Sturmiger a byl míněn ironicky. Ale je za ním vážná diskuse o otázce dokonalosti a mistrovství.

Proč často užíváte motivy z děl jiných skladatelů, ať v sérii Loops nebo v Differenzes/Wiederholungen a Monadologies?

Je to postavené na konceptu uplatnit technologii a estetiku samplování v soudobých kompozicích. Jestliže bylo vše řečeno, opakujte to.

Je opakování a recyklace jedním z klíčových postupů při tvorbě hudby?

Tady bych negeneralizoval, ta odpověď by mohla být odlišná pro (raně renesančního skladatele Guillauma) Dufaye a odlišná pro DJe.

Jak se díváte na recyklaci ve světě DJů?

Svět DJ je velmi komplexní a různorodý, ale bylo velmi důležité objevit v něm různé nové strategie recyklování. Význam je vytvářen v kontextu, a tak tady mohu objevit mnoho nových kontextualit.

Skladatel Bernhard Lang

Foto: Ostravské dny

Když se inspirujete djskou kulturou a jazzem nebo rockem, znamená to, že soudobá vážná hudba potřebuje více vlivů z odlišných oblastí?

Každý skladatel je jako ostrov, takže by tato otázka měla tolik odpovědí, kolik je skladatelů a skladatelek. Ale pro Johna Cage bylo nejpřirozenější vidět náš hudební svět v různorodosti, a ne ve slonovinové věži.

Jak důležité pro vás byly experimenty na newyorské scéně, s nimiž přišli Ornette Coleman a John Zorn?

Já bych tu rád zmínil Elliotta Sharpa, kterého znám a uznávám od konce osmdesátých let. Velký vliv představoval Lou Reed a později Phil Niblock.

Ovlivnila vás Darmstadtská škola nebo aleatorika?

V roce 1990 jsem jel do Darmstadtu a potkal tam Johna Cage, strávil odpoledne s Helmutem Lachenmannem a setkal se s Iannisem Xenakisem. To na mně zanechalo rozhodně velký vliv.

Dostala se soudobá hudba do slepé uličky, když se objevila nová jednoduchost a návrat k barokní inspiraci?

S tím bych nesouhlasil. Objevil jsem mnoho nových skladatelů a skladatelských paradigmat po celou dobu, co existují ekonomické podmínky pro komponování. Je to nekonečný proces.

Je východiskem opuštění tradiční harmonie a použití mikrointervalů?

Mikrotonalita je součástí původu hudby, ale my jsme na ni na čas zapomněli.

Jak důležitý vliv na vás měla filozofie a matematika, když užíváte termín monadologie?

Termín sám je od Leibnitze, znovu se použil v kontextu buněčných automatů, ale zahrnuje i pojetí matematických modelů v hudbě. Pro mě byl nejdůležitější do doby vzniku série Monadologie.

Věříte v harmonii, když používáte slovo monády?

To závisí na definici harmonie, v matematickém slova smyslu bych souhlasil, v hudebním by harmonie potřebovala znovu definovat, aby se mohla použít v tomto kontextu.

Jste často inspirován z oblastí mimo hudbu, třeba literaturou a obrazy?

Na to je těžké odpovědět, já si tuto inspiraci často uvědomuju, ale určit pak, které vlivy byly klíčové v dokončené kompozici... Tyto vlivy zahrnují celý svět mého vnímání a intelektuálního diskurzu a liší se dílo od díla.

Jak důležitý je pro vás zvuk?

Cílem je dosáhnout jednoty mezi zvukem a strukturou. Zvukové spektrum reprezentuje struktury a při poslechu je vnímáno v rámci celku. Práce na spektru je velmi podobná programování syntezátorů.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků