Hlavní obsah
Igor Bareš jako Starý sluha je nejblíže Nestroyovu humoru. Foto: Viktor Kronbauer

RECENZE: Vinohradský Nestroy jako pohádka s happy endem

První letošní premiéra pražského Divadla na Vinohradech se vrací k jednomu z nejhranějších autorů 19. století, rakouskému divadelníkovi, herci, zpěvákovi, a především autorovi více než osmdesáti komedií Johannu Nepomuku Nestroyovi. A to skrze titul Provaz o jednom konci.

Igor Bareš jako Starý sluha je nejblíže Nestroyovu humoru. Foto: Viktor Kronbauer
RECENZE: Vinohradský Nestroy jako pohádka s happy endem

Nestroy žil na jevišti dlouho jako autor lidových komedií útočících přímočaře na bránici diváků. Změnu přinesl ve dvacátém století germanista a filozof Rio Preislerů, který ve své monografii nazval Nestroye autorem tragické frašky, pod bezuzdným veselím odkryl hlubší filozofický podtext a v jeho humoru nalezl kořeny absurdního divadla. V tomto duchu vytvořili ze tří jeho frašek pro režiséra Otomara Krejču a jeho Divadlo za branou dramaturg Karel Kraus a Zdeněk Mahler koláž Provaz o jednom konci jako „tragickou frašku s veselými písněmi“, jež měla premiéru v roce 1967.

Příběh o znuděném boháči Lipsovi, který před sebevraždou dá přednost sňatku s vdovou Glanzovou a „sociologickému“ experimentu s prostoduchým provazníkem Fadenem, skýtá řadu interpretačních možností. Na Vinohradech zvolili přímočarou satiru na zbohatlické podnikatele, naznačenou už scénografií s atributy úspěšné kariéry, kde vedle žraloka a vrtulníku najdeme i Boticelliho Venuši či perský koberec, to vše bez ladu a skladu. A úspěšnost signalizují i okázalé kostýmy.

Do preisnerovské tragické frašky má vinohradský Provaz daleko. Jiří Krhut nahradil někdejší melancholii Hapkovy hudby pro Krejčovu inscenaci popovou bujarostí ve stylu Michala Davida a prostoduchými texty, vše ještě umocňují estrádní sborové choreografie. Hraje se veselá pohádka o rybářově ženě, která svými neskromnými přáními skončila místo v zámku v láhvi od octa, a to s nezbytným happy endem.

Lips Jana Šťastného v jedné z muzikálově pojatých scén

Foto: Viktor Kronbauer

Po znepokojující satirické hořkosti a filozofickém podtextu zůstaly jen stopy ve skvostných jazykových bonmotech. Je to návrat k Nestroyovi před Preisnerem, jistě legitimní a plný herecké energie, jen dnes trochu nepochopitelný. A pokud celé to veselé balábile mělo mít přece jen hořce ironický podtext, jaký lze u režiséra Radovana Lipuse očekávat, pak se něco pokazilo a nadhled se vytratil.

Z hereckého obsazení, které na jevišti temperamentně řádí, je nestroyovskému duchu nejblíže Igor Bareš v roli Starého sluhy, který si pohrává s postavou i odstupem od ní a poodkrývá tak divákům tajemství Nestroyova humoru, který je víc než jen přímočarou zábavou.

Johann Nepomuk Nestroy, Karel Kraus a Zdeněk Mahler: Provaz o jednom konci
Režie Radovan Lipus, hudba a texty písní Jiří Krhut, scéna David Bazika, kostýmy Eva Kotková. Premiéra 4. března v Divadle na Vinohradech, Praha
Hodnocení: 50 %
Může se vám hodit na Firmy.cz:
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků