RECENZE: Vinohradský Nestroy jako pohádka s happy endem

První letošní premiéra pražského Divadla na Vinohradech se vrací k jednomu z nejhranějších autorů 19. století, rakouskému divadelníkovi, herci, zpěvákovi, a především autorovi více než osmdesáti komedií Johannu Nepomuku Nestroyovi. A to skrze titul Provaz o jednom konci.

Igor Bareš jako Starý sluha je nejblíže Nestroyovu humoru.

Nestroy žil na jevišti dlouho jako autor lidových komedií útočících přímočaře na bránici diváků. Změnu přinesl ve dvacátém století germanista a filozof Rio Preislerů, který ve své monografii nazval Nestroye autorem tragické frašky, pod bezuzdným veselím odkryl hlubší filozofický podtext a v jeho humoru nalezl kořeny absurdního divadla. V tomto duchu vytvořili ze tří jeho frašek pro režiséra Otomara Krejču a jeho Divadlo za branou dramaturg Karel Kraus a Zdeněk Mahler koláž Provaz o jednom konci jako „tragickou frašku s veselými písněmi“, jež měla premiéru v roce 1967.

Příběh o znuděném boháči Lipsovi, který před sebevraždou dá přednost sňatku s vdovou Glanzovou a „sociologickému“ experimentu s prostoduchým provazníkem Fadenem, skýtá řadu interpretačních možností. Na Vinohradech zvolili přímočarou satiru na zbohatlické podnikatele, naznačenou už scénografií s atributy úspěšné kariéry, kde vedle žraloka a vrtulníku najdeme i Boticelliho Venuši či perský koberec, to vše bez ladu a skladu. A úspěšnost signalizují i okázalé kostýmy.

Do preisnerovské tragické frašky má vinohradský Provaz daleko. Jiří Krhut nahradil někdejší melancholii Hapkovy hudby pro Krejčovu inscenaci popovou bujarostí ve stylu Michala Davida a prostoduchými texty, vše ještě umocňují estrádní sborové choreografie. Hraje se veselá pohádka o rybářově ženě, která svými neskromnými přáními skončila místo v zámku v láhvi od octa, a to s nezbytným happy endem.

Lips Jana Šťastného v jedné z muzikálově pojatých scén

Po znepokojující satirické hořkosti a filozofickém podtextu zůstaly jen stopy ve skvostných jazykových bonmotech. Je to návrat k Nestroyovi před Preisnerem, jistě legitimní a plný herecké energie, jen dnes trochu nepochopitelný. A pokud celé to veselé balábile mělo mít přece jen hořce ironický podtext, jaký lze u režiséra Radovana Lipuse očekávat, pak se něco pokazilo a nadhled se vytratil.

Z hereckého obsazení, které na jevišti temperamentně řádí, je nestroyovskému duchu nejblíže Igor Bareš v roli Starého sluhy, který si pohrává s postavou i odstupem od ní a poodkrývá tak divákům tajemství Nestroyova humoru, který je víc než jen přímočarou zábavou.

Johann Nepomuk Nestroy, Karel Kraus a Zdeněk Mahler: Provaz o jednom konci
Režie Radovan Lipus, hudba a texty písní Jiří Krhut, scéna David Bazika, kostýmy Eva Kotková. Premiéra 4. března v Divadle na Vinohradech, Praha
Hodnocení: 50 %