Hlavní obsah

RECENZE: Proměna osciluje na hraně zvrácenosti

Právo, Jiří P. Kříž

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jako by všechny rozpory a zvraty dvacátého století předznamenal a do svých povídek, románů, deníků a korespondence odpálil Franz Kafka. Dráždí i devadesátka, která 3. června uplyne od jeho smrti. Společnost si toto výročí připomíná KafKabaretem, pražské Švandovo divadlo uvádí novou dramatizaci Kafkovy proslulé Proměny.

Foto: PRÁVO – Jiří P. Kříž

Martina Krátká (Samsova sestra), Petr Vaněk (Otec) a Kristýna Frejová (Matka) v Kafkově Proměně

Článek

Neobjevuje se ta prazvláštní povídka na jevišti často. Která próza velkého Pražana ale výlučnou není?! Zachytit na jevišti proměnu člověka v odporného brouka není lehké. Pokud se ovšem nenajde kumštýř, jakým je Dodo Gombár. Na vnější znaky příběhu takřka rezignoval, a přesto je iluze metamorfózy takřka dokonalá.

Se spoluautorkou scénáře Lucií Kolouchovou vsadili na vnitřní proměnu Řehoře Samsy, ale i lidí, kteří ho obklopují a které ovlivňuje a poznamenává jeho vývojová desublimace.

Pozoruhodná je už režisérova ouvertura v obráceném divadle. Diváci sedí na jevišti a pro Kafkovu jedinečnou fantasmagorii se otevírá hlediště s malou plošinou, která je Samsovým výsostným prostorem, obklopeným tmou s hvězdnou klenbou nouzového osvětlení. Jenom ve zmíněné předehře (a pak v intermezzech a codě) jsou herci na jevišti spolu s diváky, v úvodu a pointě s omezující železnou oponou za zády.

Autoři napovídají. Všechno děje se ve vykolejeném prostředí. Lidé v rozporu se svými sny mají blízko k deviaci. Dějiny točí se ve spirále směřující k zvrácenosti. U Kafky identifikujícího se se Samsou pramení ten stav v rozporném vztahu s otcem, ve společnosti dokládá vzdalování ideálu a idejím v předpeklí tušené světové války. Teprve první.

Těžké je dešifrovat jen příliš zašmodrchané finále s Řehořovým koncem na kříži v kaluži vlastního hmyzího slizu. Není opravdu zřejmé, koho a proč Samsa vykupuje a není-li jeho konec vlastně nikoli obětí, nýbrž jen vysvobozením ostatních z jeho vlivu. Gombárova hyperbola zůstala poselstvím formalistním.

S Kafkou ztotožněným Řehořem Samsou je Marek Pospíchal, do detailu vyhrávající jeho marný zápas s odcizením. Za obohacení pražských scén (Komedie, Na zábradlí, Švandovo divadlo) považujme utečence z brněnského Morávkova husího království, tedy Husy na provázku.

Na pražský Smíchov přibyla po Martině Krátké (Samsova sestra) hvězda první velikosti – Andrea Buršová (Služka a posluhovačka). Výborné jsou i výkony Tomáše Pavelky a Patrika Děrgela v rolích Nájemníků…

Franz Kafka: Proměna
Překlad: Vladimír Kafka, adaptace: Dodo Gombár (režie) a Lucie Kolouchová (dramaturgie), scéna: Petr Masopust a Dodo Gombár, hudba: Jiří N. Jelínek. Premiéra 31. května ve Velkém sále Švandova divadla Praha.

Celkové hodnocení 80 %

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám