RECENZE: Marpo roztáhl křídla a letí

Marpo kráčí vpřed. V sobotu 19. května vystoupí v pražské O2 areně, která je vyprodaná, a před několika týdny vydal nové album Dead Man Walking, na němž pobořil hranice stylu a učinil tak energicky, přitom s nadhledem a přirozeně.

Marpo má v sobotu koncert v O2 areně.

Novinka přináší třináct skladeb. Hosty v některých z nich jsou zpěvačka Lenny a rapeři IronKap, Wohnout, Kali nebo Rytmus. Jejich účast spojuje Marpo svým rapem a na mnoha místech také zpěvem, což je v jeho uměleckém konání posun. Dlužno podotknout, že funkční, neboť mu dává větší výrazové možnosti a zelenou k tomu, aby se ucházel o přízeň i ve vlnách chytrého mainstreamu.

Novinkou v jeho hudebním výrazu je inspirace americkou country. Steel kytara zní z několika skladeb, navíc country v Marpově provedení dobře souzní s hiphopem i nádechem rocku. Ten je především v kytarových plochách a v leckdy až drásavé energii skladeb. Nejvýraznější jsou v tomto směru Synové anarchie s opravdu nekompromisním a syrovým kytarovým riffem.

V písničce Řeka se ale Marpo vybral do popového světa. Hrají v ní smyčce a poklidné tempo jí dává noblesu, kterou trochu shodí lehce vulgární text. Tahle kombinace chlapáctví a líbivosti však písničce sluší. Stejně slušivý je pak klavír v melancholické (v intencích Marpovy tvorby) písni Dopis.

Marpo má dobrou techniku rapu a jako textař patří ke slovním žonglérům. Paradoxní na albu Dead Man Walking nicméně je, že zatímco hudebně roztáhl křídla, odmítl být spoután hiphopem a vyletěl vzhůru, v textech se tolik neposunul. Pořád v nich jsou jeho život, rodina, vztahy a postoje, používá ale výrazy a rýmy, které zůstávají na úrovni jeho předešlých alb.

Jsou jistě velmi slušné, jeho rozkvetlá hudební složka by si nicméně zasloužila důslednější a hravější práci se slovy.

Marpo: Dead Man Walking
Ultrapop, 44:50