Hlavní obsah
Newton (Igor Orozovič) a jeho múza a zachránkyně Dívka (Erika Stárková). Foto: Patrik Borecký

RECENZE: Lazarus, muzikál o temném smutku i naději

Muzikál Lazarus, poslední dílo zpěváka Davida Bowieho, jež vytvořil se scenáristou Endou Walshem, uvedla 12. října v české premiéře Městská divadla pražská v divadle Komedie. Hlavní roli alternují Igor Orozovič a Ondřej Ruml.

Newton (Igor Orozovič) a jeho múza a zachránkyně Dívka (Erika Stárková). Foto: Patrik Borecký
RECENZE: Lazarus, muzikál o temném smutku i naději

Podtitul Zpátky ke hvězdám odkazuje ke sci-fi novele Waltera Tevise Muž, který spadl na Zemi i stejnojmennému filmu Nicolase Roega o mimozemšťanovi Thomasi J. Newtonovi, jenž přiletěl zkoumat možnosti osídlení Země, ale nakonec uvízl v jejích osidlech bez možnosti návratu. Newtona ztvárnil ve filmu právě David Bowie.

Muzikálovým hrdinou je dvojjediný Newton – Bowie. Ten je přítomen jak osudem člověka posedlého týmiž démony, tak písněmi, jež je dokonale zprostředkují. A je tu i metafora obou biblických Lazarů a básnířky Emmy Lazarusové. Slovo Lazarus ale v muzikálu nepadne.

Newton (Igor Orozovič) s Valentinem (Pavol Smolárik).

Foto: Patrik Borecký

Newton-Bowie se zmítá v alkoholickém a existenciálním blouznění na hranici smrti a života, z něhož se mu nedaří uniknout k vytoužené svobodě. Mučí ho traumata a postavy z minulosti, reálné i ty z jeho zjitřené fantazie.

V příběhu je asistentka Elly (Nina Horáková) propadnuvší kouzlu jeho osobnosti, i Dívka, k níž se upíná jako ke své jediné naději. Erika Stárková ji hraje jako křehkou i silnou ženu, jež má v sobě něco z matky i Malého prince zároveň. Rychle se stává středobodem nejen Newtonova světa, ale celé inscenace. Skvěle zpívá a její herecký výkon je velmi sugestivní.

Newtona na první premiéře ztvárnil Igor Orozovič. Podařilo se mu proniknout hluboko do Bowieho mučivých psychických stavů, a to nejen hereckými prostředky, ale i skrze citlivou, výrazově uchopenou interpretaci jeho písní. V příběhu jsou i Valentin (Pavol Smolárik), popová ikona, charismatický bůh i vrah lásky, a další postavy, včetně dvou pohybových Stínů, zpívajících Náctiletých dívek a živé šestičlenné kapely.

Thomase J. Newtona na první premiéře ztělesnil Igor Orozovič.

Foto: Patrik Borecký

Hraje se na téměř prázdné scéně, ve druhé půli protkané sítí znesnadňující pohyb v prostoru, který režisér Marián Amsler rozehrál na sto procent. Jen škoda, že z krajních míst v hledišti diváci všechna místa neocení, jejich pohledová dostupnost je omezená.

Lazarus je jiný muzikál, než na jaký jsme zvyklí. Není to pouhý Bowieho písničkál, ale emotivní horečnatá vize o temných stránkách života, odvrácené straně slávy, ale i o naději, kterou je třeba hledat i tam, kde už žádná není. V domácí produkci jde o mimořádný počin, který zdaleka neocení jen ti „posedlí Bowiem“.

David Bowie a Enda Walsh: Lazarus
Překlad libreta Michal Zahálka, režie Marián Amsler, scéna Juraj Kuchárek, kostýmy Eva Jiřikovská, hudební nastudování Jan Aleš. Česká premiéra 12. října v divadle Komedie, MDP, Praha

Hodnocení: 85 %

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků