RECENZE: Když loutky hrají grotesku

Charlie Chaplin, Buster Keaton alias Frigo, Stan Laurel a Oliver Hardy a samozřejmě Keystonští policajti jsou hrdiny zbrusu nové inscenace plzeňského Divadla Alfa CHA CHA CHA aneb CHArlie CHAplin + jiná CHÁska.

Loutkový Frigo v inscenaci CHA CHA CHA vyzraje i na krokodýla.

K počátkům filmu, kdy stříbrné plátno ovládaly němé grotesky, kdy nebyly mobily ani internet - tvrzení, které v malých divácích budí nevěřící smích - uvádí diváky trojice autorů, jež si vzala za cíl přiblížit půvab němé grotesky i generacím, které už o ní mnoho nevědí. A tak před zraky malých i velkých diváků defilují výše zmínění hrdinové (a mnozí další), pouze s tím rozdílem, že jsou loutkoví, tedy přesněji řečeno maňáskoví.

To, že si s maňásky plzeňští loutkáři rozumějí, předvedli skvostně už ve Třech mušketýrech. Tentokrát navázali na jejich princip a výsledkem je opět radost z loutkářského umění - loutky v jejich rukou se opravdu s vervou honí, vylepují plakáty, tlučou hlavou o jeviště a předvádějí cirkusové triky - madam Hilde zvedající slona anebo známá loutkářská exhibice na hrazdě jsou opravdovým zážitkem z perfektní loutkářské práce, stejně jako posuvná kulisa Ameriky ve stylu nabídek cestovních kanceláří, před níž prchá Frigo, anebo milostná scéna před kamerou v Hollywoodu. Loutky Ivana Nesvedy jsou půvabné a vtipně slučují kouzlo filmových originálů a starých loutkářských produkcí.

Cirkusová hvězda madam Hilde zvedající slona patří k nejpůvabnějším momentům loutkářské inscenace.

Problém inscenace tkví v její roztříštěnosti, scénář takříkajíc honí mnoho zajíců a těká od jednoho k druhému. A také v poněkud chabém spojovacím textu, kterým diváky provází Daniel Čámský od klavíru, na který - opět ve stylu němých grotesek - vyhrává ragtimy a jinou dobovou muziku. Inscenace rozesměje a okouzlí možná víc dospělé než malé diváky, u nichž grotesku už nahradily komiksy a animované filmy. Ale třeba si ji díky loutkám objeví. Ostatně -  u závěrečné dortové bitvy se smějí svorně všichni.

Vítek Peřina, Tomáš Dvořák, Ivan Nesveda: CHA CHA CHA anebo CHArlie CHAplin a jiná CHÁska
Režie: Tomáš Dvořák, výprava: Ivan Nesveda, hudba: Daniel Čámský j. h., dramaturgie: Pavel Vašíček. Premiéra pro děti 1. června v Divadle Alfa Plzeň, večerní premiéra 5. června 2015.

Celkové hodnocení: 75%