Hlavní obsah
Bedřich Kocek získal jako jeden z prvních českých fotografů cenu v soutěži World Press Photo v roce 1971 Foto: Právo

RECENZE: Fotograf Kocek má cit pro konkrétnost situace

Symbolické ohlédnutí za životem v bývalém Československu představuje retrospektivní výstava fotografa Bedřicha Kocka. Devadesátiletý tvůrce spolupracoval s významným fotoreportérem Karlem Hájkem a později se stal členem redakce týdeníku Svět v obrazech, pro který dlouhá léta zaznamenával veškeré společenské dění.

Bedřich Kocek získal jako jeden z prvních českých fotografů cenu v soutěži World Press Photo v roce 1971 Foto: Právo
RECENZE: Fotograf Kocek má cit pro konkrétnost situace

Kocek sice pracoval pro oficiální tiskovinu, kterou tehdejší totalitní režim kontroloval, přesto dokázal vytvořit pozoruhodné snímky. Docílil toho nejen vysokou profesionalitou, ale také humornou nadsázkou a citem pro konkrétní situaci. Zkrátka si všímal všeho, co se kolem něj dělo, a protože totalitní režim je vždy sám o sobě absurdní a samovolně vytváří neuvěřitelné skutečnosti, stačilo mu chodit po ulicích, umět se dívat a hlavně chtít vidět.

Když na rušné pražské ulici stojí na chodníku černá rakev pod tabulkou s nápisem Občasná stanice elektr. dráhy na znamení, vyvolá to v člověku mrazení i pousmání. A když vidíme snímek zívajícího chlapce nad portrétem tehdejšího pána tvorstva východního bloku Leonida Iljiče Brežněva, nutí nás taková momentka spíše k zamyšlení.

Nejslavnější práce, za kterou získal Bedřich Kocek v roce 1971 prestižní cenu World Press

Foto: katalog výstavy, Právo

Nostalgie po zašlých časech

Mezi dvaadvaceti vystavenými černobílými fotografiemi nechybí ani nejslavnější Kockova práce z egyptského Luxoru, za kterou získal v roce 1971 cenu v soutěži World Press Photo. Je na ní beduín v dlouhém hábitu, pronásledující dva chlapce. V podstatě banální situaci povyšuje na umělecké dílo jednak celková kompozice snímku, akcentující dynamiku pohybu, ale také siluety stínů, které charakterizují napětí mezi figurami a masou zdi v druhém plánu.

Fotografie Bedřicha Kocka jsou obrazové milníky životů nás samotných a našich rodičů. Pocházejí z doby, která byla sice sešněrovaná nenáviděnou politikou, ale na druhou stranu v ní tkvěla nostalgie po zašlých časech.

Bedřich Kocek: Z archivu Bedřicha Kocka
Presscentrum Syndikátu novinářů, Praha, do 26. června

Celkové hodnocení: 80 %

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků