Článek
Bezesporu se Medvědi zařadí k nejúspěšnějším opusům Petrů a Petrželkové. Nedvědy sledují od trampských začátků na Sázavě, vítězství na Portách, od kapel Toronto, Brontosauři nebo při jejich účasti na nejslavnější části úsečky Spirituál kvintetu až po troufalý vrchol cesty v roce 1996, kdy jenom tak z plezíru k Janovým padesátinám si usmysleli vyprodat podobně jako třeba Rolling Stones pražský Strahov. Následoval rozchod a předčasné zhloupnutí. To všechno v dobových souvislostech až ke konečné deziluzi.
Je český tramping vždy jen čistým společenstvím hledajícím v nelehkých dobách nezávislost, svobodu a pravdu?
A nezbyly z toho všeho jen sentiment, kýč a faleš líbivého veršování nepodpořeného osobním příkladem bratrů, kteří se nakonec v nové éře pokleslého bavičství ještě za života kamsi předčasně vytratili? Jako občasné sousto pro bulvár?!
Jana a Františka ve všech rozporech na jejich pouti naplněné slávou i prohrami znamenitě představují Janové Sklenář a Vápeník. S akcentem právě na osobní prožitky interpretují nejslavnější písně Nedvědů, v nichž dominují melodie a dodnes chytlavé verše.
U Klicperů je muzikálnost doma, a tak Sklenáře a Vápeníka stylově doplňují Jakub Tvrdík, Zora Valchařová-Poulová, Marta Zaoralová, Vojtěch Dvořák, Lubor Novotný a Lenka Loubalová.
Bylo by dobré, kdyby Medvědy nepotkal osud Drábkovy Koule, na kterou Fibingerová s Kratochvílovou nikdy nepřijely, vydrážděny Barborou Tachecí do zbytečné opozice. Ostatně Sára Tlachecí z Koule hru také nikdy neviděla.
Bylo by dobré, kdyby Jan a František, jestli se dožijí, navštívili Medvědy třeba v červnu na festivalu Divadlo evropských regionů. Kdyby navíc sebrali odvahu a zazpívali spolu, ležel by jim Hradec zase u nohou.
Simona Petrů: Medvědi (Všichni lidé jsou bratři) |
---|
Režie: Anna Petrželková, dramaturgie: Jana Slouková, hudba: Jakub Kudláč. 23. února 2015 ve Studiu Beseda Klicperova divadla Hradec Králové . |