Hlavní obsah
Chanticleer předvádí na pódiu velkou muzikantskou spontaneitu. Foto: Archiv Chanticleer

RECENZE: Chanticleer přivezl do Prahy radost z muzicírování

Chanticleer, označovaný za nejlepší mužský sbor na světě, vystoupil 31. ledna na jediném koncertu ve Dvořákově síni pražského Rudolfina. V Praze se zastavil na svém evropském turné ke čtyřicátému výročí vzniku.

Chanticleer předvádí na pódiu velkou muzikantskou spontaneitu. Foto: Archiv Chanticleer
RECENZE: Chanticleer přivezl do Prahy radost z muzicírování

Dvanáct mužských hlasů obsáhne svým rozložením od vysokého kontratenoru po profondní bas celé zvukové spektrum umožňující tělesu interpretaci širokého repertoáru. Koncert Then and There, Here and Now (Tedy a tam, tady a teď) pojal Chanticleer jako průřez hudbou od renesanční polyfonie po současnost, řada skladeb byla napsána přímo pro něj.

V motetech a madrigalech Orlanda di Lassa, Palestriny, Byrda či Gibbonse předvedli pánové dokonalou techniku, intonaci a sezpívanost. S citlivou muzikalitou dokázali i z drobného Arcadeltova madrigalu udělat zážitek. Nádherně v jejich podání zaznělo i Salve Regina představitele mexického baroka Antonia de Salazara. Vrcholem koncertu byla interpretace soudobých skladeb. Náročnou harmonii i hlasové polohy zvládají pěvci s brilantní lehkostí. Jejich hlavní devizou je schopnost i bez dirigenta cítit tektoniku každé skladby, vynést jednotlivé fráze, a přitom vnímat souvislost celku.

Smysl pro swing

Průzračnost sopránových kontratenorů, barevnost tenorů a sametovost basů dodává jejich interpretaci plasticitu a barevnost orchestrálního zvuku.
Druhou část koncertu otevřel sbor „dárkem“ pro pražské publikum: Janáčkovým sborem Kačena divoká se snahou o precizní výslovnost a náladu skladby, byť do obsahu textu se zcela ponořit nedokázali.

Ve druhé půli zněl převážně populárnější repertoár, nicméně i v Gershwinově skladbě Summertime či známém standardu Bei mir bist du schön předvedl sbor smysl pro swing, hravost a v následných spirituálech i obrovskou spontaneitu. Ačkoli z jejich vystoupení vyzařuje mimo jiné i radost z kontaktu s publikem, nedělají z koncertu zbytečně show, na prvním místě je vždy soustředění, dokonalá hudební interpretace a prožitek každé skladby.

Krásně v jejich podání zazněly i Tři mužské sbory op. 45 Richarda Strausse. Jen pokus o stylovou interpretaci romské lidové písně Járba, máréjárbä vyšel až příliš akademicky, tato hudba vyžaduje přece jen drsnější hlasovou techniku i pěveckou živelnost. Chanticleer zvedl opět vyprodanou Dvořákovu síň ze sedadel a potlesk byl bouřlivý. Právem, neboť tento sbor si už čtyři desetiletí udržuje špičkovou kvalitu.

Celkové hodnocení: 90 %


Může se vám hodit na Zboží.cz:
yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků