RECENZE: Babička je lesba, vnučka „trans“. Film provokuje, ale vtipně

Filmové festivaly bývaly v posledních letech přeplněné úmornými dramaty o lesbách a gayích bojujících za svá práva. Diváci většinou ze slušnosti zatleskali, ale tajně se dívali na hodinky, kdy už to skončí. Americký film Tři generace je jiný. Zaměřil se na to, jak se všichni lidé pod vlivem emocí chovají srandovně, ať už jsou růžoví, fialoví, nebo pruhovaní.

Vnučka je kluk. A teď raď, doktore.

Méně známá režisérka Gaby Dellalová chce vyprávět univerzálně srozumitelný příběh o rodině, kde se ledacos nepovedlo, a zástupci tří generací se to snaží vyžehlit. Babička-lesba žije s přítelkyní v New Yorku a poskytne azyl i dceři Maggie, která měla divočejší mládí. Jednu dobu udržovala styky se dvěma bratry, a tak nepanuje úplná jistota v tom, kdo je otcem dcery Ray. Mohla by to úspěšně tajit, kdyby se Ray jednoho dne nerozhodla, že se musí dát přeoperovat na kluka. K tomu je totiž potřeba podpis otce.

Shánění podpisu otce, který žije jinde, a navíc možná otcem není, se stane pro Maggie nadlidským úkolem. Babička Dolly si z ní ještě utahuje a chce ji vystrnadit z bytu (dá se to  pochopit vzhledem k tomu, že je jí přes čtyřicet) a přitom stačí pronášet vybroušené hlášky (To, že jsem lesba, ještě neznamená, že jsem tolerantní!).

Ray vyhledá tátu, který možná ani tátou není.

Rozumně napsané a dobře zahrané rodinné drama těží ze znalosti problematiky i z luxusního obsazení (Susan Sarandonová, Naomi Wattsová, Elle Fanningová). Základem je sice tragický osud vnučky, významně ho ale  odlehčují prvky komedie, jež neupadá v lacinou frašku a stejně tak se obejde bez patosu.

Postavě transsexuální teenagerky asi bude vyčítáno, že není dostatečně do hloubky prokreslena a její vnitřní boje spíše jen tušíme, ale je jasné, že toto není hlavní téma příběhu. Autorka nechtěla psát tragédii o sexuálních menšinách, ale vtipný příběh o alternativní rodince z New Yorku, na který do kina nepřijdou jen tři lidi z katedry genderových studií.