RECENZE: Adept na Man Bookerovu cenu otevírá kontroverzní téma

Právo, Lucie Zelinková

Nevšední román Všichni jsme z toho úplně na větvi americké prozaičky Karen Joy Fowlerové vyvolal krátce po svém vydání v originále velkou vlnu nadšení. V loňském roce figuroval mezi nominovanými na prestižní Man Booker Prize. Nyní vychází v českém překladu a patří k té skupině současné literární tvorby, která by neměla nepovšimnuta zapadnout mezi vrstvy beletristické produkce.

Karen Joy Fowlerová: Všichni jsme z toho úplně na větvi

Román z pera Karen Joy Fowlerové otevírá dvě kontroverzní témata. Ve svém středu se věnuje tématu chovu šimpanzů v lidských rodinách, reaguje na nejrůznější pokusy, uskutečněné v minulých desetiletích, nutí čtenáře zaujmout kritický postoj. Nutí ho vybrat si mezi vědou a pokrokem člověka a humánním přístupem k přírodě. Vedle toho se soustředí na motiv nefunkčních rodinných vztahů, dopadů odcizenosti a neporozumění na křehkou a tvárnou dětskou duši.

Nastoluje morální otázky ohledně podřízenosti ve vztahu člověka a zvířete. Nevyhýbá se otázkám sexuality a pudovosti. V jistém stínu tak vystupuje jako souhrnné dílo o dějinách výzkumu šimpanzů ve druhé polovině minulého století. To vše rozkrývá na příběhu ženy. Rosmary ho vypráví napříč životem, napříč časovými liniemi pod heslem, že by měl být správně vyprávěn od prostředku.

Vedle poučeného náhledu na problematiku, výňatků ze studií a zmínění výsledků experimentů s šimpanzi je na tutéž záležitost pohlíženo z perspektivy bytostně zainteresovaného člověka. Ženy, jejímž životem tento „experiment“ prošel, zasáhl do něj a nenávratně ho ovlivnil. Předestírá se druhá strana mince, strana, která pohlíží na citová pouta, nikoli na výsledky zkoumání a úspěšných vědeckých pokroků.

Román působí, jako by si nekladl vysoké umělecké cíle, naopak využívá uvolněného vyprávění ve striktně první osobě. Tváří se, jako by bylo jeho primárním cílem podat svědectví o bolesti na duši a nedomyšlených ranách, které může způsobit věda, touha po pokroku a lidském poznání, nevědomé dokazování si nadřazenosti člověka nad přírodou.

Proto v sobě skrývá vedle lehce uspěchané vzpomínkové výpovědi několik bolavých míst, bodných ran, nastražených na čtenáře, které jsou tak přirozené a nečekané, že nemohou minout cíl.

Plus, překlad Petra Jelínková, 336 stran, 349 Kč

Celkové hodnocení: 85 %