Hlavní obsah

Přitažlivý půvab německého fašismu objektivem Riefenstahlové

Právo, Peter Kováč

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Galerie Leica představuje v nových prostorách v Praze na Národní třídě výstavu věnovanou německé fotografce a filmařce Leni Riefenstahlové (1902-2003). Expozici připravili její dlouholetí přátelé kurátoři Ina Brockmannová a Peter Reichelt. Sestavili ji z více než 300 exponátů, které přibližují "v necenzurované podobě" tvorbu a život Riefenstahlové.

Foto: Michal Gareis

Loňské překvapení festivalu, pražští The Boom !!!

Článek

Leni Riefenstahlovou proslavili dokumentární filmy, které sbíraly jednu mezinárodní cenu za druhou. Triumph des Willens (Triumf vůle), inspirovaný sjezdem nacistické strany v Norimberku, obdržel v roce 1937 zlatou medaili na Světové výstavě v Paříži. Film o berlínské nacistické olympiádě získal v roce 1938 první cenu v Benátkách a ještě v roce 1956 byl zařazen v USA mezi 10 nejlepších světových filmů. Po pádu fašismu se Leni Riefenstahlová dostala do izolace. Jejím největším proviněním bylo, že dala nacismu krásnou tvář a přitažlivý půvab.

Společně s architektem Albertem Speerem a sochařem Arno Brekerem vytvořili estetiku oslavující sílu, moc, dav, německou orlici, atletického vyspělého a kulturně povzneseného germánského nadčlověka. Její tvorba až příliš dokazovala, že i fašisté měli kvalitní umění, které dovedně pracovalo s nejavantgardnějšími postupy 20. století a spojovalo je s novým monumentálním klasicismem, převzatým z císařského Říma. Po válce s Leni Riefenstahlovou nechtěl nikdo točit ani spolupracovat. Fotografkou se stala z donucení. I v novém oboru ale díky svému talentu záhy prorazila mezi světovou špičku. Měla talent velikosti Sergeje Ejzenštejna. Její obrazové reportáže z cest do Súdánu se objevily v nejprestižnějších světových časopisech. Válečníky z kmene Nuba zachytila fotoaparátem se stejnou velkolepostí jako kdysi germánské nadlidi svojí filmovou kamerou.

Jagger jen jako zakázka

Velký soubor těchto snímků najdou diváci v Galerii Louvre. Vedle nich tu jsou i slavné portréty rockera Micka Jaggera, vyfotografované na střeše jednoho londýnského obchodního domu. Pro Riefenstahlovou to byla jen dobře zaplacená zakázka.

Prý se zeptala: Kdo to je, ten Jagger? Vysvětlili jí, že zakladatel skupiny Rolling Stones. Naproti tomu Jagger znal Leni dokonale. Tvrdil jí, že má na videokazetách natočeny všechny její filmy a že Triumf vůle viděl snad patnáctkrát.

Návrat do Súdánu

Ještě ve věku 97 let se Leni Riefenstahlová vydala do Súdánu sužovaného občanskou válkou, aby tam pátrala po osudu svých bývalých modelů. Pod ochranou vojáků odjela do pohoří Nuba, kde ji nadšeně očekávaly tisíce obyvatel.

Její nejlepší přátelé se však stali obětí války. Po vypuknutí nových bojů byla donucena místa opustit.

Leni Riefenstahlová zemřela v Mnichově krátce po svých 101. narozeninách, 8. září 2003. S tím, jak je nyní představena na výstavě v Praze, by prý nikdy nesouhlasila. Víc než půlka exponátů se totiž týká její nacistické minulosti. "Chtěli jsme ji představit takovou, jaká skutečně byla," řekl autor koncepce Peter Reichelt.

Mýtus Leni Riefenstahl

Leica Gallery Prague, Galerie Louvre, Národní třída, Praha, kurátoři Ina Brockmannová a Peter Reichelt, do 6. února, otevřeno denně od 10 do 20 hodin.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám