Hlavní obsah

Příhody v umělecké krajině, která umí znejistit

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Český umělec částečně žijící v americkém Texasu Jiří Příhoda se zakousl do pražské Galerie Rudolfinum s razancí, která tady naposledy byla v roce 2017, když Krištof Kintera do výstavních sálů „zasadil“ Nervous Trees. Oba přístupy jsou podobně neortodoxní. Je osvěžující a obdivuhodné zároveň, jak Jiří Příhoda dokázal s pouhými několika objekty vytvořit uměleckou krajinu fungující jako celistvý organismus.

Foto: Martin Polák pro Galerii Rudolfinum

Ohromné bílé arše dal Jiří Příhoda název Qc neboli Quantumcraft (2013 až 2022).

Článek

Výstavou VOID se dotýká nenásilnou formou palčivého tématu oteplování planety, na výslunní vytahuje a od prachu zapomnění v depozitářích oprašuje až filmově vypadající kulisy. Staví vysokou těžební věž i ohromnou lesklou Kvantovou loď. Část děl pochází z devadesátých let, ta nejnovější vznikla v Americe během lockdownu. Na své zahradě si zkoušel až architektonické konstrukce, testoval myšlenky, jestli se dokážou uplatnit i mimo papírový nákres.

Příhoda opracovává hmotu do tvaru, v němž má zásadní místo prostor. Místo v prostoru. To je mimochodem zásadní rozdíl mezi tím, co představil Krištof Kintera. I jemu se podařilo opanovat Rudolfinum svým světem. Pro mnohé tehdy naboural muzeální nudu, do navoněných sálů přinesl kus špíny z ulice. Ale v porovnání s tím, co předvádí na mezinárodní scéně dobře usazený, a přesto v uměleckých disciplínách přelétavý Jiří Příhoda, to bylo přece jen o kus jinde.

Zatímco Kinterovy objekty stály do velké míry ve výrazném kontrastu s prostorem, tak v Příhodově případě vše překvapivě ladí. Přitom obří archa vyrůstá z výstavního sálu a rovnou do něj zarůstá. Odvážné, a přitom jemné.

Některé Kinterovy objekty podupávaly, vydávaly zvuky. Byla to trochu těkavá podívaná, která ale právem zbořila návštěvnické rekordy. Příhoda přistoupil ke své prezentaci výrazně minimalisticky, a přesto monumentálně. Zásadně nechává vyznít prázdnotu. Vzduch kolem. Nic. To nic je však právě ten nerušivý element, umožňující nechat se naplno vtáhnout.

Šestapadesátiletý umělec nevnucuje návštěvníkům svůj výklad složitě sepsaným návodem. Žádné QR kódy, vysvětlující cedulky, kurátorské kudrlinky, vzletné kecičky, jak to či ono dílo chápat. Nechce ostatním podsouvat svůj názor, také proto umístil informační brožurku až k poslednímu exponátu.

VOID není výstava týkající se detailu. Jiří Příhoda nabízí současníkovi, vyhladovělému po dlouhé pandemické kulturní dietě, přesně ten typ zážitku, kvůli němuž se vyplatí jet do centra Prahy. A nechat se pohltit a příjemně znejistit.

Výstava trvá do 28. srpna. Vstup je zdarma.

Může se vám hodit na Firmy.cz:

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám