Hlavní obsah

Pražské komorní divadlo zahraje naposledy

Právo, Radmila Hrdinová

V úterý 31. 7. se uzavře desetiletá kapitola, jíž se Pražské komorní divadlo (PKD) zapsalo do historie české kultury svým působením na scéně Divadla Komedie.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Loňská premiéra Krausovy hry Poslední chvíle lidstva jako by předznamenala konec souboru PKD.

Článek

Od 14 hodin soubor uvede poslední ze série derniér, hru Petera Handkeho Hodina, ve které jsme o sobě nevěděli, v níž si diváci mohou připomenout některé z významných inscenací PKD. Představení je – stejně jako ostatní derniéry – beznadějně vyprodané. Po něm bude následovat už jen loučení pod příznačným názvem Finita la komedia…

PKD působilo na scéně Divadla Komedie od roku 2002 a výrazně se dramaturgicky profilovalo na dramatice německy píšících autorů.

Na českou scénu soubor pod vedením Dušana D. Pařízka uvedl hry Wernera Schwaba, Thomase Bernharda, Roberta Musila, Josepha Rotha, Josepha Conrada, Ladislava Klímy, Egona Hostovského, Johanese Urzidila či Franze Kafky.

Tvorba PKD byla právem vysoce oceňována odborníky, ale zároveň měla i své stálé publikum a v kontextu pražského divadelního dění patřila k umělecky nejnáročnějším počinům.

Získali několik ocenění

Soubor získal třikrát titul Divadlo roku v rámci Cen Alfréda Radoka, v nichž zároveň opakovaně bodovali i jednotliví herci, několikrát získal i ocenění Pražského divadelního festivalu německého jazyka.

Když v roce 2009 přebíral Cenu Thálie Martin Pechlát za roli Goebbelse, komentoval to tehdy: „Je to možná takové zviditelnění Divadla Komedie a inscenace Goebbels/Baarová. Bohužel si ale nemyslím, že to našemu divadlu nějak pomůže. Ta cena je chvilková záležitost, která pomine během týdne. Možná kdyby si lidé na pražském magistrátu řekli, že to divadlo stojí za to, aby ho podporovali, bylo by to dobré.“

To se však nestalo. Právě problémy s financováním PKD ze strany pražského magistrátu stály za ukončením jeho činnosti. Končí jedna velká éra pražského divadla, která určitě nebude zapomenuta.

Filmová vzpomínka

Přední osobnosti rozcházejícího se hereckého souboru získávají angažmá na prestižních scénách počínaje Divadlem Na zábradlí přes Činoherní klub (Martin Finger) až po Národní divadlo (Martin Pechlát). Herec Jiří Štrébl zůstane a bude spolupracovat se souborem Company. cz, který dosud působil v pražských Strašnicích a jenž vyhrál v konkurzu na nového nájemce Divadla Komedie.

Německou dramatiku vystřídá zřejmě orientace na slovanský, zejména polský repertoár. Dušan Pařízek přijal nabídku režírovat v příští sezóně Havlovu Zahradní slavnost se souborem činohry pražského Národního divadla.

Poslední možnost vidět soubor PKD v plném lesku bude v září na festivalu Divadlo v Plzni, kde uvede inscenaci hry Rainera Wernera Fassbindera Odpad, město, smrt. A pak už jen na filmovém plátně.

Připravoval se cyklus zachycující inscenace souboru

Režisér Radim Špaček během poslední sezóny připravoval dokumentární cyklus zaznamenávající dvanáct inscenací tohoto souboru. Cyklus vzniká v produkci Čestmíra Kopeckého a zachycuje stěžejní inscenace souboru – Proces, Srdce temnoty, Legenda o svatém pijanovi, Weissenstein, Antiklimax, Nadváha, nedůležité: Neforemnost, Spílání publiku, Poslední chvíle lidstva, Goebbels/Baarová, Petrolejové lampy, Utrpení knížete Sternenhocha a Odpad, město, smrt.

Souběžně s tímto dokumentem se natáčí v Kopeckého produkci i celovečerní hraný film podle posledně jmenované hry. Režisér Jan Hřebejk vychází jak z Fassbinderova scénáře, tak i z divadelní inscenace Dušana Pařízka.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám