Hlavní obsah
Napjatost mezilidských vztahů vedoucí k otázkám po smyslu existence je jedním z témat retrospektivy. Foto: Alšova jihočeská galerie

Posledních sto let očima malíře Tomáše Císařovského

Už více než tři desítky let maluje Tomáš Císařovský (58) obrazy, jejichž náměty čerpá z moderních českých a československých dějin. Rozsáhlá retrospektivní výstava v Alšově jihočeské galerii v Hluboké nad Vltavou nyní představuje tvorbu tohoto postmoderního malíře v celé šíři. Kromě historických námětů ukazuje také plátna se scénami z autorova soukromí i krajinomalby, jimiž se zabývá hlavně v posledních letech.

Napjatost mezilidských vztahů vedoucí k otázkám po smyslu existence je jedním z témat retrospektivy. Foto: Alšova jihočeská galerie
Posledních sto let očima malíře Tomáše Císařovského

Výstava nazvaná Každý den odvahu nabízí až do 4. října více než stovku maleb. Její jádro tvoří obrazy, které zachycují celé poslední století: od sklonku Rakouska-Uherska přes druhou světovou válku a vítězství komunistického režimu až k našim dnům a nejnovějšímu cyklu věnovanému Václavu Havlovi.

Z pláten na počátku této historické cesty shlížejí císař František Josef I., císařovna Sissi, následník trůnu František Ferdinand d’Este i první československý prezident Tomáš G. Masaryk. Z jedné strany je pak obklopují obrazy inspirované deníky autorova dědečka legionáře, z druhé je sledují potomci našich významných šlechtických rodů, jako jsou například Kolowratové, Czerninové nebo Lobkowizcové, kteří se v 90. letech začali vracet do českého veřejného života.

Jak portréty dnešních šlechticů, tak obrazy z legionářského, habsburského a masarykovského cyklu předznamenaly v závěru 80. a v první polovině 90. let autorův celoživotní zájem o otázky osobní a kolektivní identity i klasické malířské žánry. K nim se řadí už zmíněný portrét, který měl po staletí ve výtvarném umění významnou pozici, ale v posledních desetiletích ji ztrácí.

„Divák pozná i mnoho výjimečných či kontroverzních osobností, které Císařovský programově namaloval v rámci svého předsevzetí restituovat portrétní malbu v Čechách,“ upozorňuje kurátor výstavy Martin Dostál.

K zářivě pestré paletě

Tomáš Císařovský se často inspiruje fotografickými předlohami, používá je však volně, pouze jako studijní materiál, a nesměřuje ani k realistické malbě. Charakteristická je pro něj naopak výrazná stylizace figur, kdy postavy a jejich gesta někdy působí až toporně, a pracuje s pečlivě volenou barevností, mnohdy výrazně zjednodušenou.

První obraz ze série věnované životu a prezidentskému období Václava Havla.

Foto: Alšova jihočeská galerie

Například obraz Milenec v Praze líčí nacistického ministra propagandy Josepha Goebbelse, jak z balkonu s úšklebkem sebevědomě obhlíží panorama města, převážně v hřejivých rezavých odstínech. Občasné žluté a fialové podtóny však dávají nostalgicky zbarvenému výjevu temně znepokojivou atmosféru. Naproti tomu z obrazu říšského protektora Reinharky da Heydricha, který se pokouší doběhnout útočící výsadkáře a rozlícený běží vstříc divákovi, sálá díky velkým plochám ostře žluté a fialové zpupnost a vztek. Žádný příznak skrytého nebezpečí jako v případě milence české herečky Lídy Baarové, ale jasná, otevřená hrozba.

Císařovský se mnohdy noří až do téměř monochromatické škály, jako třeba v portrétu Gustava Husáka se zajícem, jindy se naopak otevírá až psychedelicky pestré zářivé paletě. Barvy svítí z dvojportrétu amerických zpěváků Lou Reeda a Deana Reeda, kde se pod prostou slovní hříčkou symbolicky sešly dva propastně rozdílné světy upomínající na období studené války, i z mnoha figurálních násilných či erotických scén, které si zachovávají tajemství a mnohoznačnost.

Havlovská ikonografie

Jemně pastelové i svítivé jasné barvy charakterizují také cyklus ze života Václava Havla, kdy jejich účinek umocňuje absence malířského podkladu. Obrazy působí, jako by je malíř poskládal z drobných dílků, které rozložil přímo na holé plátno. Připomínají naivní hravou vystřihovánku, ale evokují také středověkou křesťanskou ikonografii.

„Doba postupuje a čas prezidentování Václava Havla se už stává minulostí, dnes je to už poměrně chladná záležitost. Proto si můžu jeho příběhy, epizody z jeho života vzít a ve svých obrazech s nimi dobře pracovat,“ říká k havlovskému cyklu autor a upřesňuje, že dnešní atmosféra ve společnosti už mu poskytuje poměrně svobodný prostor.

Závěrečný obraz ze série věnované životu a prezidentskému období Václava Havla.

Foto: Alšova jihočeská galerie

Cyklus otevírá scénou, kde si malý Vašík hraje pod stolem v kavárně, zatímco dospělí tančí. Zmíní všechny zlomové okamžiky i důležité osobnosti, manželku Olgu, Ivana M. Jirouse i dalajlámu, v zářivě modré vylíčí setkání s kapelou Rolling Stones. Série pak vrcholí jakýmsi „nanebevstoupením“. Havel tu sedí za psacím stolem v oblacích, které připomenou románský obraz Ježíše v mandorle i orientální mandalu obklopující božstvo.

Na sklonku tisíciletí se Císařovský začal věnovat také krajině, kterou se do té doby téměř nezabýval. Dokonce i prostor kolem figurálních motivů ve svých obrazech vždy potlačoval, většinou jej nahrazoval pouhou barevnou plochou. Krajina ho prý jako malíře vždy přemáhala svým neuchopitelným rozměrem, a tak měl nejraději úzká místa podél cest nebo na jejich samém konci.

Návštěva jihoamerického Peru však hodně změnila: rozlehlá džungle a vysoké hory přinesly silný zážitek s pocitem absolutna a ovlivnily nejen budoucí malířské náměty, ale i kolorit pláten. V jednom rozhovoru s kurátorem Martinem Dostálem vzpomíná, že díky Peru začal malovat hutnějšími barvami: „Všudypřítomné bláto má úžasně intenzivní barvu pro malířské oko, s neuvěřitelnou škálou odstínů…“

A v zemi, kde se nad šestitisícovými vrcholy kupí mračna z Pacifiku, až připomínají kontinent, prý také poprvé uvěřil, že by ve své tvorbě mohl spojit krajinu s figurou.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků