Hlavní obsah

Polská klavíristka Kupiecová zahraje na Pražském jaru, Boulez experimentoval

Právo, ČTK, vla
Praha

Polská klavíristka Ewa Kupiecová v úterý 1. června na svém recitálu v rámci festivalu Pražské jaro nabídne převážně komorní verze Chopinových klavírních koncertů. Vzhledem k časovým problémům s nastudováním programu na festivalu nevystoupí s Pražákovým kvartetem, ale koncert odehraje s polským souborem Plawner Quartet.

Článek

Primáriem náhradní sestavy oceňované umělkyně, známé schopností navázat kontakt s publikem, bude šestatřicetiletý houslový virtuos Piotr Plawner. Plawner je častým hostem předních polských symfonických i komorních orchestrů, ale vystupoval také například s Berlínským rozhlasovým symfonickým orchestrem.

Nahrál na CD kompletní houslové dílo Karola Szymanowského a s Kupiecovou dvojalbum se skladbami pro housle a klavír Grazyny Bacewiczové.

Boulezova lekce z experimentální hudby

Třetí víkend Pražského jara přinesl v Rudolfinu hostování dvou významných osobností současné hudby – amerického pianisty Garricka Ohlssona a francouzského skladatele Pierra Bouleze.

Na rozdíl od Ohlssona, který je u nás častým hostem a do Prahy jezdí přes 40 let, legenda soudobé hudby a znalec Leoše Janáčka Pierre Boulez byl na festivalu ve svých 85 letech potřetí a podruhé se souborem Ensemble Intercontemporain, vlajkovou lodí experimentální hudby druhé poloviny 20. století i současnosti.

Sobotní Ohlssonův recitál byl zcela ve znamení letošního jubilanta, polského klasika Fryderika Chopina. Ohlsson mu vděčí za svůj světový debut vítězstvím ve varšavské soutěži v roce 1970 a od té doby platí za specialistu na tohoto polského génia. Zcela vyprodanému sálu to dokázal i v sobotu a jeho podání Scherza č. 3 cis moll či Sonáty b moll zvedalo posluchače ze sedadel. Nakonec si vytleskali po ovacích vestoje další čtyři přídavky (třikrát Chopin a jednou Skrjabin).

Boulez nadchl Prahu

Málokdo ovlivnil podobu soudobé hudby tak jako Francouz Pierre Boulez. Tento stále aktivní, svěží a nadšený šiřitel hudebních experimentů (zároveň ale i dirigent Richarda Wagnera) nadchl publikum v ne zcela plném sálu i v Praze.

Připravil program, který byl jakýmsi malým přehledem a školou hudby konce 20. století – zazněly skladby Varéseho, Donatoniho, Ligetiho i samotného Bouleze. Všem se pod vedením Bouleze – dirigoval jako vždy bez taktovky a bez fraku – dostalo náležitého provedení a všechny podoby zřídkakdy slýchaných skladeb zaujaly publikum s převahou hudebních odborníků, skladatelů a nadšenců.

Soubor se proměňoval podle skladeb (od 8 až ke 13 lidem) a nadšeného přijetí se dostalo především Ligetimu (Concerto de chambre) i samotnému Boulezovi, jehož Sur incises v nové pražské podobě bylo lekcí experimentální hudby. Setkání s legendou avantgardy a experimentu končilo dlouhými ovacemi vestoje.

Reklama

Související témata:

Související články

Má vlast zahájí jubilejní Pražské jaro

Koncertem Pražské komorní filharmonie ve Smetanově síni s tradiční Smetanovou Mou vlastí začne ve středu hudební festival Pražské jaro. Jubilejní, 65. ročník...

Ruska Borodinová debutovala na Pražském jaru

Mezi operní hvězdy, které festival Pražské jaro hostil, přibyla mezzosopranistka Olga Borodinová. Její pražský debut sledovala zaplněná Dvořákova síň Rudolfina...

Výběr článků

Načítám