Hlavní obsah

Po pěti letech se do Prahy vracejí maročtí pištci Master Musicians of Jajouka

Novinky, Alex Švamberk

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Transovní hudba pištců z marocké horské vesnici Džadžuka okouzlila Rolling Stones i spisovatele Williama Burroughse. Se souborem spolupracovali jazzmani Ornette Coleman i trio Medeski, Martin & Wood a lidé z elektronické scény jako Bill Laswell a Talvin Singh. Po pěti letech se skupina vrací do Prahy a v pondělí zahraje v pražském Paláci Akropolis.

Foto: Rachot

Master Musicians of Jajouka

Článek

Proslavil je kytarista Rolling Stones Brian Jones, který je krátce před svou smrtí v roce 1968 nahrál během muslimského svátku oběti Íd al-Kabir, připomínajícího oběť Abraháma. O tři roky později vyšla deska pod názvem Brian Jones Presents the Pipes of Pan at Joujouka.

Nahrávka zaujala lidi, hledající odlišné přístupy k hudbě, protože mnoho z melodií je čtvrttónových. Když se hudbě z Džadžuky později věnovali další hledající muzikanti, jako Talvin Singh a Bill Laswell, byl už ohlas masový, což souviselo s postupným prosazováním world music. Po smrti vedoucího Muhammada Hamriho se do čela souboru, kde se hudba předává z rodičů na děti, chopil Bášir Attar.

Před pěti lety si v rozhovoru pro Novinky.cz pochvaloval spolupráci s hosty: „Je dobré, když hrajeme s odlišnými kulturami, protože jde o propojení dvou kulturních oblastí, jejich a kultury z Jajouky. Funguje to velmi dobře. Vytváří to mnoho mostů mezi kulturami. Je důležité vytvářet hudbu, která hovoří k jiným kulturám a může je propojit, aby si lidé navzájem porozuměli.“

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám