Hlavní obsah

Oscary vyhrála korektnost, částečně prohrála komerce

Novinky, Stanislav Dvořák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Moonlight, malý nekomerční film se skromným rozpočtem, byl vyhlášen nejlepším filmem roku. Je ironické, že Oscara získal až po monstrózním trapasu, kdy byl omylem za vítěze prohlášen La La Land - úspěšný hollywoodský komerční film s megahvězdami v hlavních rolích. Jako by tím chtěli říct, že většina průměrných lidí by ho na místě vítěze viděla raději.

Foto: Jordan Strauss, ČTK/AP

Herečka Viola Davisová

Článek

Po hádkách o rasismu a masivním náboru menšin do oscarové akademie je logické, že letos vyhrál film vyhraněně menšinový, černošský. Moonlight má ve světě fantastické recenze, ale současně jde o film už tématem evidentně naprogramovaný pro sbírání cen. Jeho hrdina má potřebné příznaky: černý - homosexuál - chudý - utrpení.

Na druhé straně stojí film La La Land, který má také své kvality, ovšem jde o typickou komerční hollywoodskou podívanou s hrdiny, kteří představují pravý opak Moonlightu: bílí - velmi pohlední - vesele tancující.

Foto: Chris Pizzello, ČTK/AP

Barry Jenkins (vlevo) a Tarell Alvin McCraney přijímají Oscara za scénář Moonlight.

V Hollywoodu tak letos částečně prohrála komerce, což není běžné (i když šest dalších Oscarů pro La La Land nelze brát jako úplnou prohru). Někoho to třeba potěší, i když v pozadí může zůstat pachuť a bude se reptat: Proč muselo v nejvýznamnější kategorii nejvýznamnější filmové ceny vyhrát zrovna „Utrpení mladého černého homosexuála“, a navíc současně zvítězili ještě dva menšinoví herci - v kategorii nejlepší herečka ve vedlejší roli Viola Davisová za roli ve filmu Fences (Ploty) a mezi muži ve vedlejších rolích Mahershala Ali z Moonlightu.

Oscary jdou z extrému do extrému - nejdřív menšinám nic, potom zase hodně. Jakoby teď ceny uděloval počítač, který sečte povinné příznaky a nekompromisně vyplivne odpověď. Nebo slavný Sir Humphrey ze seriálu Jistě pane ministře, který podle instrukcí politiků hledal do funkce „černou postiženou odborářku“.

Reklama

Výběr článků

Načítám