Hlavní obsah

Opera Porgy a Bess měla vynikající sólisty

Právo, Vladimír Říha

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jediná opera jazzového klasika George Gershwina Porgy a Bess si získala od premiéry v roce 1935 nezastupitelné místo ve vývoji amerického hudebního divadla. Jelikož potřebuje afroamerické obsazení, je v Evropě uváděna na divadelní scéně velice málo, a tak dostává přednost spíše koncertní verze.

Foto: Filip Jandourek

Dirigent Wayne Marshall (vpravo) si s provedením opery poradil. Zpívá Indira Mahajanová.

Článek

To byl i případ sobotního uvedení v pražském Rudolfinu před zcela vyprodaným hledištěm. V cyklu Nové horizonty a v přímém rozhlasovém přenosu ji uvedl Český rozhlas s rozhlasovým orchestrem (SOČR) a mnoha americkými i britskými umělci.

Nastudování mělo vynikajícího dirigenta, Brita Wayne Marshalla, známého u nás ze spolupráce s Českou filharmonií na mezižánrových projektech. Marshall si pozval čtveřici afroamerických zpěváků, sopranistky Angelu Renée Simpsonovou a Indiru Mahajanovou, dále tenoristu Ronalda Samma a basbarytonistu Kevina Shorta, kteří ztělesnili vícero postav opery.

Ta je dějově založena na románu Edwina DuBose Heywarda a soustřeďuje se na problémy chudiny ze slumů v Carolině na jihu USA. Gershwin vycházel z blues a černošského folku a dal písní i áriím rytmickou a melodickou podobu s mnoha hity, z nichž nejznámější je úvodní ukolébavka Summertime.

Ze sólistů vyzvedněme Kevina Shorta, jenž byl v áriích Porgyho i Crowna svým hlubokým znělým basem a temperamentem naprosto přesvědčivý. Dirigent Marshall stačil občas hrát i klavírní part a orchestr včetně Pražského filharmonického sboru vedl jistě a rytmicky přesně.

Může se vám hodit na Zboží.cz:

Reklama

Výběr článků

Načítám