Hlavní obsah
Výjimečný středověký obraz nazvaný Trůnící Panna Marie s dítětem z dílny Mistra vyšebrodského oltáře se prodal za 158 milionu korun Foto: Sebert Studio (c), ČTK

Objevený obraz Mistra vyšebrodského oltáře se prodal ve Francii za 158 milionů

Středověký obraz nazvaný Trůnící Panna Marie s dítětem z dílny Mistra vyšebrodského oltáře se na aukci ve Francii prodal za pět milionů eur (127,7 milionu korun). Konečná cena včetně aukční přirážky činí 6,2 milionu eur (přes 158 milionů korun). Konečná suma, za níž byl obraz prodán osminásobně převýšila původní odhadní cenu, která byla stanovena na 400 až 600 tisíc eur (10,2 milionu až 15,3 milionu korun).

Výjimečný středověký obraz nazvaný Trůnící Panna Marie s dítětem z dílny Mistra vyšebrodského oltáře se prodal za 158 milionu korun Foto: Sebert Studio (c), ČTK
Objevený obraz Mistra vyšebrodského oltáře se prodal ve Francii za 158 milionů

Obraz malovaný temperou na dřevě byl dlouhá léta v domě dijonské rodiny, která neměla tušení, že se mezi nimi po generace dědí dílo jednoho z nejvýznamnějších českých představitelů vrcholné gotiky. „Majitelé obraz považovali za obyčejný dekorativní panel a chtěli ho prodat společně s nepříliš hodnotnými stříbrnými předměty a koupelnovým nábytkem,“ popsal šťastný objev znalec Hugues Cortot ze skupiny Turquin, která aukci pořádala.

Experti, včetně pracovníků Národní galerie a Ústavu dějin umění Akademie věd, potvrdili, že se jedná o dílo anonymního českého malíře vrcholné gotiky Mistra vyšebrodského oltáře. Ten byl pojmenován podle svého nejvýznamnějšího díla - devíti deskových maleb na hlavním oltáři v klášterním kostele cisterciáků ve Vyšším Brodě.

Obraz nazvaný Trůnící Panna Marie s dítětem z dílny Mistra vyšebrodského oltáře

Foto: Sebert Studio (c), ČTK

Zájem o nákup středověkého obrazu byl enormní, malbu nakonec získal neznámý kupec, který přihazoval po telefonu. České instituce v aukci neuspěly. „Je nám to líto... cena ale podle ministerstva neodpovídá reálné hodnotě,“ uvedla Lagronová.

Malba zobrazuje Pannu Marii oděnou v modrém šatu a zlatém plášti, která na rukou drží Krista. Ten se jednou ručkou chytá za nohu a druhou tiskne palec madony. Podle odborníků je podobné přirozené gesto na obrazech z poloviny 14. století výjimečné.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků