Hlavní obsah

Nikola Šuhaj v macbethovském ladění

Právo, Radmila Hrdinová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Pražskému Divadlu Na Fidlovačce se zalíbilo ve zbojnické tématice. Po muzikálu Malované na skle uvedlo i legendární Baladu pro banditu Milana Uhdeho a Miloše Štědroně.

Foto: KÚ Plzeňského kraje

Nemocnice za tuto částku nakoupila speciální polohovací pomůcky předcházející vzniku otlačenin.

Článek

Hru o koločavském zbojníku Nikolu Šuhajovi, jehož proslavila novela Ivana Olbrachta, napsal Uhde v polovině 70. let pro brněnské Divadlo na provázku, kde byla uvedena pod jménem režiséra Zdeňka Pospíšila, který kryl zakázaného autora. Tehdy měla Balada pro banditu charakter protestsongu a jejího hrdinu si mnozí ztotožňovali s odpůrci politického režimu. Stejně populární se stala i filmová a rozhlasová podoba Balady.

Uhlazenější hudba

Malované na skle vypravili v Divadle Na Fidlovačce k divákům nově Jarek Nohavica s Ondřejem Brouskem, Baladu pro banditu zaranžoval znovu jazzový klavírista Karel Růžička. Těm, kdo se ní setkávají poprvé, bude znít přijatelněji než pamětníkům, kteří mají v uších původní Štědroňovu verzi, syrovou, drsnou, zvučící janáčkovskou harmonizací lidových písní i folkařskou volností, slučující moravský folklór s country. V Růžičkově úpravě zní Balada mnohem uhlazeněji, s krásnými vokály, smyčci a muzikálovou okázalostí, ale nahrávka svou sterilitou zbavuje hru divadelní bezprostřednosti. I když všichni v inscenaci dobře a hodně zpívají, je to víc secvičený muzikál než drsná lidová balada.

Umělejší, nikoli však umnější je i divadelní podoba inscenace. Režisér Peter Gábor svěřil roli průvodce dějem trojici žen - staré čarodějnici Moraně (Lilian Malkina) a jejím dvěma dcerám - která asistuje u každého dějového zvratu a zejména smrti, opakujíc donekonečna motiv "zrádné černé noci".

Macbethovské čarodějnice

Zpočátku je to zajímavé, ale čím dál víc stereotypní. Se snahou o metaforickou obrazivost jevištního dění (opřenou o jednoduchou scénu Jozefa Cillera) neladí nutnost vše slovně pojmenovat a vysvětlit, která vede až k nechtěně komickým účinkům - zastřelení četníka se musí ohlásit a pak předvést. Četníci jsou ostatně v příběhu tvrdě zkarikováni do sebranky nemohoucích hlupáků, čímž se oslabuje i postava jejich protivníka Šuhaje. Toho hraje Marek Holý nikoli jako čítankového hrdinu, ale jako osamělého, ze společnosti vyvrženého jedince, který nemá na vybranou, jaký osud si zvolí. Jeho Nikola je sympatický kluk, tvrdohlavý a roztoužený po Eržice.

Ani jemu však inscenace, zahlcená osudovými "macbethovskými čarodějnicemi", nedává dost prostoru k vyjádření vlastního tématu a zbojničení jakoby se ocitalo někde na samém okraji pozornosti. Eržika nově zrozené star Michaely Badinkové (alternuje Anna Remková) je půvabná, umí se dobře pohybovat a zpívat, ale chybí jí zemitost děvčete z chudých zakarpatských krajů. Nejcelistvější a jevištně nejsrozumitelnější postavou je Mageri Ladislava Županiče, který neakcentuje jeho židovskou podlézavost, ale hraje současný typ člověka, který ví, že když má peníze, má i absolutní moc jak nad četníky, tak nad zbojníky, a umí si svou převahu vychutnat.

Jak ukázaly i premiérové ovace, Balada pro zbojníka jistě publikum nuselské Fidlovačky uspokojí, pamětníkům se ale přece jen zasteskne po provázkovské autentičnosti.

Milan Uhde - Miloš Štědroň: Balada pro banditu

Režie Peter Gábor, scéna Jozef Ciller, kostýmy Katarina Holková, hudební aranžmá Karel Růžička, choreografie Martin Pacek, dramaturgie Klára Špičková. Premiéra 25. 3. v Divadle Na Fidlovačce.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám