Hlavní obsah
Zleva Per Boye Hansen a Karl-Heinz Steffens představili plány na rozvoj opery v Praze. Foto: Patrik Borecký

Národní divadlo chce být Ligou mistrů

Nové vedoucí osobnosti operních souborů představil novinářům ředitel pražského Národního divadla (ND) Jan Burian. Jsou jimi Nor Per Boye Hansen, který se od nové sezony ujme funkce uměleckého ředitele Opery ND a Státní opery, a německý dirigent Karl-Heinz Steffens, jenž se od srpna stane hudebním ředitelem Státní opery (SO).

Zleva Per Boye Hansen a Karl-Heinz Steffens představili plány na rozvoj opery v Praze. Foto: Patrik Borecký
Národní divadlo chce být Ligou mistrů

Hansen absolvoval studia divadelní vědy na Univerzitě v Oslu a operní režie v německém Essenu. V letech 2012– 2017 byl uměleckým ředitelem Norské národní opery, v minulosti castingovým ředitelem, a poté i ředitelem opery v berlínské Komické opeře. Spolupracoval s řadou dalších významných operních evropských domů a osobností.

S tvorbou a provozem Opery ND se seznamuje od loňského září. „Jsem hrdý, že jsem se stal uměleckým ředitelem zdejší opery. Národní divadlo bylo vždy kolébkou velkých umělců, má slavnou tradici, totéž platí o Státní opeře, a Stavovské divadlo je díky mozartovskému géniu loci ve světě ojedinělé. Chceme zachovat a rozvíjet identitu těchto scén a obou operních souborů. Máme šanci vytvořit z Prahy světové centrum opery. Chceme, aby se Opera ND stala skutečnou Ligou mistrů,“ řekl.

Uvědomuje si, že to představuje velký objem práce a nejednu hozenou rukavici. Nicméně, jak připomněl, česká opera přispěla v minulosti světové opeře jedním z největších přínosů.

Zvýšit ambice nových produkcí

K prioritám jeho programu patří pěstování identity každého souboru a scény, posílení mezinárodní pozice pražské opery, zvýšení kvality každodenní produkce a uměleckých ambicí u nových inscenací. K tomu chce ze světa získat ke spolupráci především mladé perspektivní umělce a přilákat nové diváky, domácí i ze zahraničí.

V historické budově hodlá nadále rozvíjet českou operní tradici. „Repertoár by měl vždy obsahovat referenční představení Smetanových, Dvořákových a Janáčkových oper. Představíme i neznámá díla nejslavnějších českých skladatelů stejně jako díla méně známých českých skladatelů,“ řekl.

Konkrétní jména či díla však zatím nesdělil, kromě nové inscenace Prodané nevěsty v režii Alice Nellis a Weinbergerovy opery Švanda dudák v režii Vladimíra Morávka pro rok 2020, Janáčkovy Káti Kabanové ke stému výročí premiéry v lednu 2021 v režii Calixta Bieta. Uvažuje o nastudování cyklu Smetanových oper k výročí v roce 2024.

Stavovské divadlo uvede nově Mozartovy opery na libreta Lorenza da Ponte. Jako první nastuduje Dona Giovanniho švédský režisér Alexander Mork-Eidem v dubnu 2021.

Steffens byl hudebním ředitelem opery v Halle, Norské národní opery a Německé státní filharmonie Porýní-Falc. Je uznávaným dirigentem v operním i symfonickém světě, spolupracoval s řadou předních světových orchestrů. Úspěšně působí i v operních domech.

Na spolupráci se souborem Státní opery se těší a nehodlá se vyhýbat problémům.

„Jako bývalý aktivní klarinetista, mimo jiné první klarinetista Bavorského rozhlasového orchestru a Berlínské filharmonie, znám problémy orchestrálních hráčů. Byl jsem i členem umělecké rady a dalších sdružení, vím, jak nesnadné jsou jejich poměry, ale budu se snažit zlepšit nejen finanční situaci, ale i to, aby se jim projevovala úcta a aby si mohli vážit sami sebe,“ řekl Steffens.

Mistři pěvci norimberští

Spolu s Hansenem hodlá Steffens ve Státní opeře rozvíjet tradice pozdně romantického repertoáru a expresionistických impulzů první poloviny 20. století (Strauss, Korngold, Schreker, Zemlinsky, Hindemith) s tím, že základ repertoáru by měly tvořit opery Verdiho, Wagnera a Pucciniho. Do třetice i klasické opery 20. a 21. století včetně nových děl.

První novou produkcí budou Wagnerovi Mistři pěvci norimberští v režii Keitha Warnera a pod taktovkou Steffense s předním světovým basistou Johnem Lundgrenem v roli Hanse Sachse. Premiéra bude v listopadu 2020. Steffens nastuduje i Szymanowského operu Král Roger a bude řídit obnovená nastudování Fidelia a Tosky.

Soudobé a experimentální dramaturgii zůstane vyhrazena Nová scéna, s níž nadále bude spolupracovat i dosavadní umělecký ředitel Opery ND Petr Kofroň. Ve své pozici ředitelky Opery ND a Státní opery pokračuje i Silvia Hroncová. Steffensův předchůdce Andreas Sebastian Weiser zůstává dirigentem české první scény.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků