Hlavní obsah

Na dotek není jen krutá hra na pravdu v milostných vztazích

Právo, Věra Míšková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Milostný čtyřúhelník, který stvořil pro svou úspěšnou divadelní hru Na dotek Patrick Marber, přenesl na filmové plátno britský režisér Mike Nichols (Kdo se bojí Virginie Woolfové, Absolvent). Věrnému přepisu hry vévodí herecké výkon Jude Lawa a Clive Owena.

Foto: Adéla Čuříková
Článek

Ulicemi Londýna kráčejí ve zpomalených záběrech za tónů sladkobolné irské písně muž a žena. Neodvratně se přibližují k sobě a divák se pohodlně uvelebí naladěn na cosi velmi romantického a snad i vtipného o lásce. Omyl - film Na dotek sice vtip nepostrádá, o lásce je, ale přesto má s romantickou komedií pramálo společného. Ukazuje partnerství z té krutější strany, na níž se především zraňuje a podvádí.

Srážka s autem, bezvědomí a pak první slova, která dívka pronese, když se probere a nad sebou vidí tvář mladého muže: "Ahoj, cizinče." Ta slova jsou charakteristická pro celou následující hru lásky mámivé a pravdy šálivé. Postupně do ní vstoupí ještě další dva a právě pravda se jim stane tou nejkrutější zbraní, kterou používají s pokrytectvím a zbabělostí proti sobě samým i tomu druhému.

Úvodní "pár z ulice" tvoří Dan (Jude Law), pisatel nekrologů s ambicemi spisovatele, jenž pro svou první knihu využije příběh Američanky Alice (Natalie Portmanová), která je navzdory zkušenostem pořád ještě neopeřeným mládětem v kůži bývalé striptérky. Od chvíle, kdy ji sebere zpod auta, už se od ní neodloučí. Ale pak potká zralejší krásu ve fotografce Anně (Julia Robertsová), a ač odmítnut, podlehne zničující touze. Druhou dvojici pak sám stvoří - prostřednictvím falešné korespondence po internetu, v krutě zábavné hře dá Annu dohromady s kožním lékařem Larrym (Clive Owen).

Pravda jako zbraň

Mezi touto čtveřicí se odehrávají milostné hry, v nichž věta "Musím ti říct pravdu, protože tě miluji" je tou, která zabíjí a ničí poslední zbytky upřímného citu - pokud tam vůbec někdy byl. "Nechci ti ubližovat," říká vždy ten, který odchází, a druhý se stejně logicky jako marně ptá: "Tak proč mi ubližuješ?"

Ti čtyři jsou cizinci vůči sobě navzájem a uvnitř vůči sobě samým a pravdu používají takřka výhradně k obelhávání. O citech se tu mluví, ale téměř nikdy je s hrdiny filmu neprožijete, a tak zůstanou všichni čtyři do značné míry cizinci i vůči divákům. Nikoho vám autoři nepustí až "na dotek", nikoho z nich nelze jednoznačně odsoudit ani si zamilovat. Lze jen sledovat okázalou citovou prázdnotu a naslouchat brilantním dialogům, z nichž se nedozvíme téměř nic o postavách, ale všechno o nástrahách a mizérii partnerských vztahů.

Film se drží  divadelní hry

Chytře, precizně i velmi vtipně napsaný text pro čtveřici výborných herců je pro jevištní prostor nepochybně dokonalým základem. Hru u nás nastudovala divadla Rokoko, Malá scéna Mahenova divadla v Brně a v Praze s ní hostovalo Státní divadlo z Košic. S filmem je ale ta potíž, že jsme zvyklí a chceme s hrdiny věci přece jen víc prožívat než je jen poslouchat, ve ztemnělém sále se co nejvíc přenést, vcítit se a nahlížet do jiných prostředí a životů.

Nichols ale ctil divadelní základ natolik, že ve filmu byste mohli téměř s jistotou odlišit jednotlivá divadelní dějství, časový posun se neodehrává, jen vždy v dialogu poskočí o několik měsíců či let dál.

Na poutavosti to přece jen trochu ubírá, a asi těžko někdo označí Na dotek za nejlepší Nicholsovo dílo z hlediska filmového vyprávění. Ale ještě pořád tu zůstává ten výborný text a herecké výkony.

Výborní herci

O trochu výš nad ženskými jsou mužské, což je celkem tradičně dáno už tím, že Law i Owen mají zajímavější role, jsou mnohem víc těmi, kdo věci dávají do pohybu. Jude Law je v roli slabošského sobečka Dana stejně přesvědčivý jako Clive Owen coby drsný a mnohem chlapštější Larry. Jejich korespondence po internetu spolu se scénou návratu Larryho ze služební cesty patří k nejsilnějším momentům celého filmu.

Portmnaová a zejména Robertsová mají role o něco plošší, ale i ony je zvládly působivě. Natalie Portmanová a Clive Owen dostali za výkony ve vedlejších rolích Zlaté glóby. [celý článek]

Na dotek, USA 2004 Režie: Mike Nichols, scénář: Patrick Morber podle vlastní divadelní hry, kamera: Stephen Goldblatt, hrají: Jude Law, Natalie Portmanová, Clive Owen, Julia Robertsová.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám