Hlavní obsah
Miroslav Šašek si rád hrál s výtvarnou kompozicí (z cyklu 1974 Historical Britain). Foto: Jan Šída, Právo

Miroslav Šašek a jeho barevný svět v obrazech

Novorenesanční interiér pražské Villy Pellé hostí do 7. července výstavu známého ilustrátora Miroslava Šaška (1916-1980). Expozice nese název M. Šašek let č. 59/74 a odkazuje zřejmě k faktu, že autor, poúnorový emigrant, prožil kus svého života v zahraničí a navštěvoval světové metropole.

Miroslav Šašek si rád hrál s výtvarnou kompozicí (z cyklu 1974 Historical Britain). Foto: Jan Šída, Právo
Miroslav Šašek a jeho barevný svět v obrazech

Díky povolání reklamního grafika, ilustrátora a novináře, které spojil s vizuálními zkušenostmi z velkých měst, si dokázal vytvořit svébytnou výtvarnou řeč, jež je pro něj specifická a lze ji identifikovat takřka okamžitě.

Nejvíce známý je především jako tvůrce sedmnácti originálních obrázkových cestopisů. Získal za ně řadu ocenění, průvodce po Londýně a New Yorku mu přinesly ceny za nejlepší ilustrované publikace periodika New York Times. V newyorském Guggenheimově muzeu je najdete v obchodě se suvenýry.

Miroslav Šašek je nejvíce známý především coby tvůrce sedmnácti originálních obrázkových cestopisů.

Foto: Jan Šída, Právo

Šaškův výtvarný rukopis připomíná trochu ilustrace Adolfa Borna či Oldřicha Jelínka. Na první pohled, především jeho figurativní tvorba, evokuje naivní umění nebo dokonce dětskou kresbu. Při pozornějším prozkoumání zjistíme, že využívá zdánlivou infantilní jednoduchost pouze jako východisko. I sebemenší detaily má totiž do poslední čárky propracovány, veškeré části těla zobrazuje ve správných poměrech a hlavně umí funkčně využít všechny barevné odstíny.

Výtvarník maloval největší města světa (z cyklu 1970 Australia).

Foto: Jan Šída, Právo

Jeho malířský a výtvarný talent je nejvíce patrný na vystavených olejích. Teprve na nich se před pozorovatelem objeví tvůrcův dokonalý smysl pro smysluplnou kompozici. Na obraze z cyklu 1974 Historical Britain jedou v prvním plánu typické britské busy double deckery a automobily, zatímco za nimi se na horizontu tyčí historizující katedrála a archaické domy. Tvary všech věcí jsou mírně zdeformovány, ale díky tomu dostává kompletní design obrazu výraznou dynamiku a šmrnc.

Na vystavených dílech je také patrné, že Šašek viděl věci v nadčasových dimenzích. Moderní aglomerace šedesátých a sedmdesátých let minulého století rád výtvarně zobrazoval jako nekonečná mraveniště, ve kterých se lidský rod nekontrolovaně kumuluje. Člověka tak mimoděk napadne, jak by umělecky pojal současná předimenzovaná megapolis.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků