Hlavní obsah

Ministr kultury nevyhoví kritikům NFA a neodvolá jeho ředitele

Ministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL) nebude odvolávat ředitele Národního filmového archivu (NFA) Michala Breganta. Jeho odchod požadovali kameramani, kteří několik let vedou s archívem spory o podobu digitalizace filmů ze zlatého fondu tuzemské kinematografie.

Foto: Petr Horník, Právo

Ministr kultury Daniel Herman

Článek

Sporem se zabývala i kancelář premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD), jemuž kameramani svou stížnost podpořenou peticí českých filmařů také adresovali. „Ministr kultury v tuto chvíli neshledává důvody pro odvolání generálního ředitele NFA Michala Breganta,” napsal Úřad vlády.

V lednu zaslal Fites (Český filmový a televizní svaz) premiérovi dopis podepsaný dvacítkou významných českých filmařů s žádostí o Bregantovo odvolání. Spor vede s NFA především Asociace českých kameramanů, podle níž filmy získávají digitálním restaurováním podobu, s níž nesouhlasí zejména jejich autoři. Archív s výtkami nesouhlasí, digitalizuje prý v souladu s tím, jak se takové práce dělají i v zahraničí, a má prý také uznání evropských expertů.

Fites také v dopise uvedl, že digitalizace v NFA je vzorem neprůhlednosti zadávání veřejných zakázek. Kritikům vadí, že filmy se digitalizují v maďarské laboratoři. Ta ale vyhrála mezinárodní soutěž.

Ministerstvo navrhuje kulatý stůl

Kabinet předsedy vlády ve své odpovědi, kterou zveřejnil Fites na svém Facebooku, konstatuje, že projekt Digitální restaurování českého filmového dědictví „nelze považovat za vzor neprůhlednosti, spíše naopak”. „Premiér by uvítal, kdyby se strany sporu snažily o klidnou a věcnou spolupráci,” uvádí v odpovědi Běla Hejná z premiérova kabinetu. Ministrovi kultury prý premiér doporučí, aby NFA prohloubil odbornou debatu o digitálním restaurování filmů. Na ministerstvu kultury se 31. března uskuteční kulatý stůl na téma digitalizace za účasti tuzemských i zahraničních odborníků.

Odpověď z Úřadu vlády obsahuje i konstatování, že digitální restaurování může být prováděno různými způsoby, o čemž svědčí i neshody mezi řešiteli mnohamiliónového grantu. Kameramani, z nichž mnozí učí na AMU, měli s Bregantem spor i o tento projekt, jehož smyslem je najít metodiku pro digitalizaci filmů.

Pětiletý projekt, jehož nositelem je AMU, je hrazen grantem 52 miliónů korun z programu MK na podporu výzkumu národní kulturní identity (NAKI). Vedení NFA z projektu loni vystoupilo, protože nesouhlasí se zvolenou metodikou digitalizace. Po odstoupení z projektu ale uzavřel NFA s řešiteli grantu dohodu, podle níž zapůjčuje potřebné materiály.

Reklama

Výběr článků

Načítám