Hlavní obsah

Minimalistické vhledy do odlidštěného města

Právo, Jan Šída

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

První retrospektivní výstavu fotografa Štěpána Grygara v jižních Čechách představuje do 19. března českobudějovický Dům umění. Název Fotografie působí na jednu stranu banálně, nicméně nejlépe vystihuje to, oč na černobílých snímcích jde. O autentický vhled do konkrétní situace.

Foto: Jan Šída, Právo

Fotograf Štěpán Grygar

Článek

Výběr fotek zahrnující dobu od osmdesátých let minulého století po současnost spojuje téma odlidštěného městského světa, ve kterém hrají hlavní roli betonové fragmenty a industriální torza v anonymním syrovém bezčasí.

Důležitý je i překvapivý detail, který někde působí jako vizuální vodítko, jinde naopak prohlubuje symboliku estetického jazyka.

Foto: katalog výstavy

Na snímcích Štěpána Grygara je důležitý překvapivý detail.

Lidé do minimalistických příběhů na jednotlivých snímcích jaksi nepatří. A když, tak jen v přeneseném významu.

Zato zvířata hrají téměř hlavní roli. Je to zvláštní, když živočichové z divoké přírody okupují moderní aglomerace. Pouliční kočka důstojně kráčí po prázdné silnici, jako by jí patřil celý svět, zatímco liška sedí na kraji a dívá se do prostoru vystupujícího z rámu. Vyplašený zajíc naopak utíká v padajícím dešti po silnici mezi auty. Největší svobodu mají na vystavených fotografiích ptáci. Betonová městská ohrada je neomezuje, díky nim se dostává výsledné sdělení až do surrealistických krajin.

Foto: katalog výstavy

Zvířata hrají na snímcích téměř vždy hlavní roli.

Tam, kde se Grygar dostal až na území čisté abstrakce, operuje výhradně s kontrastem černé a bílé. Využívá jejich na první pohled jasného protikladu k tomu, aby na obraze vytvořil výraznou tenzi. Tu navíc podporuje i skládáním geometrických tvarů zdí, oken, mříží, vlnitých plechů a bělostných linií na obloze.

Někde komiksově skládá fotografie vedle sebe do zvláštních nefigurativních příběhů. Nutí pozorovatele vstoupit do mikrokosmu, ve kterém hraje primární roli především motiv a kontext.

Reklama

Výběr článků

Načítám