Hlavní obsah
Nuru, sameček gorily Foto: Petr Hamerník

Americký režisér Martin Scorsese (17. 11. 1942, New York), kterého proslavily filmy Taxikář, Zuřící býk nebo Poslední pokušení Krista, ještě nikdy Oscara nezískal. Patří přitom ke generaci Spielberga, Coppoly a Lucase, tedy k režisérům, kteří filmové umění vystudovali na vysokých školách, snažili se film obohatit o nové přístupy a vymanit se ze závislosti na studiích.

Nuru, sameček gorily Foto: Petr Hamerník
Martin Scorsese

Nominace Oscar 2004

  • režie, snímek Letec

 

Scorsese debutoval v roce 1968 filmem Who´s That Knocking at My Door? s Harveym Keitelem v hlavní roli. Pak odešel do Hollywoodu, kde pracoval jako střihač - mimo jiné i na dokumentu z hudebního festivalu Woodstock. Po návratu do rodného New Yorku přišel s filmem Špinavé ulice (1973) s Harveyem Keitelem a Robertem De Nirem, v němž se gangsterský příběh odehrával na pozadí života v italské čtvrti, kde Scorsese vyrůstal. Ještě osobnější byl o rok později v dokumentu ItalianAmerican, kde mluví on i jeho rodiče.

Úspěch mu přinesl psychologicky laděné drama Taxikář z roku 1976, ve kterém se kromě tématu života New Yorku věnoval otázce násilí v americké společnosti stižené traumatem z prohrané vietnamské války.

Další vrchol jeho tvorby přestavuje Zuřící býk 1980 o boxerovi Jakovi La Mottovi, kterého opět ztvárnil Robert De Niro, jenž se objevil v osmi Scorseseho filmech. Snímek vak není o boxu, ale o špinavých praktikách kolem něj, o morálce a patologické žárlivosti. Protiklad Rockyho z šesti nominací na Oscara (mj. nejlepší film, režie, zvuk, herec ve vedlejší roli, herečka v hlavní roli) získal jen jediného za střih. Komerčně neuspěl stejně jako muzikál New York New York z roku 1977.

Zfilmování Kazantzakisova románu Poslední pokušení Krista musel proto dlouho odkládat a spokojit se prací na zakázku. Mezi nimi byla i Barva peněz (1986), která přinesla Oscara Paulu Newmanovi. Film o smrti Ježíše, který vyvolal řadu protestů ze stran křesťanů, realizoval až v roce 1988.

V devadesátých letech jako klasik už neměl problémy točit filmy podle svých představ. Ideově na Poslední pokušení navázal Kundun o životě14. dalajlámy. Mafiánská tématika se objevovala v sáze Mafiáni (1990), na kterou navázalo Casino (1995) a Gangy New Yorku (2002), ve kterých se podobně jako v kostýmním dramatu Věk nevinnosti vrátil do New Yorku 19. století. Největší úspěch u diváků však slavil thriller Mys hrůzy (1991).

Nominace na Oscary
  • Zuřící býk 1980 (za režii)
  • Poslední pokušení Krista 1988 (za režii)
  • Mafiáni (1990 za režii a za adaptovaný scénář)
  • Věk nevinnosti (1993 za adaptovaný scénář)
  • Gangy New Yorku (2002 za režii)
yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků