Hlavní obsah

Lásky jenom tak zázračně letmé

Novinky, Jiří P. Kříž, Právo

Kdykoli se nejtemperamentnější česká herečka Jana Janěková posadí k režisérskému pultu, je z toho malá velká událost. Dobře to na ni vědí její studenti JAMU, prosazuje se ale již také na Malé scéně brněnského Národního divadla. Naposledy režií Nocí letmé lásky Španělky Palomy Pedrerové.

Foto: J. Vodrážka

FK Trafo Hadačka na pražském stadionu Juliska při přátelském zápase s Duklou Praha.

Článek

V Brně hrají čtyři dosud Šárkou Valverdeovou přeložené aktovky a scénické miniatury v jiném, šťastnějším pořadí než při české premiéře v pražském Divadle Inspirace před třemi lety. Janěková připravila divákům opravdový zážitek.

Pozvala ke spolupráci herecký tým toho nejlepšího, co v nejmladší generaci v Brně žije. S většinou herců se jako pedagožka potkala už na JAMU. Neváhala ale pozvat třeba i nejzářnější český herecký talent - Michala Slaného, excelujícího loni v několika inscenacích ND Praha (Jako naprostí šílenci, Slyšet hlasy), Divadla J. K. tyla v Plzni (Pokrevní bratři) aj.

Tance svatebnímu reji podobné

Z aktérů vykřesala po duchu vlastní herecké exponovanosti výkony doslova nadoraz. Nespokojila se jen s konverzačním plánem čtyř mikrodramat. Doslova úchvatné jsou choreograficky dokonalé (Hana Litterová) milostné scény, jimiž každá povídka vrcholí. V tom hraní beze slov se do publika přenáší emotivní síla výpovědí Palomy Pedrerové: Dnes v noci v parku, V noci odloučení, Sami dnešní noci a Na přelomu noci s ránem.

Režisérka se nenechala zmást španělským prostředím a odolala svůdnosti flamenkových hudebních variací. Se zvoleným hudebním plánem skladeb anglosaské provenience od šedesátých do devadesátých let stávají se příběhy o lidských samotářích, krásných podivínech a o bytostech toužících po citu, univerzálnějšími, sdělnějšími. Divák uvyklý spíše dramatům o deziluzích v současném světě si může odnést doušky čisté pramenité vody o letmých, náhlých vzplanutích. Dokonce si je může prožít.

Prosazuje se herecké mládí

Generační setkání Terezy Grygarové s Vladimírem Krátkým v Dnes v noci v parku působí prostřednictvím Yolandy a Fernanda téměř autenticky. Dokonalá je souhra Antonie Talackové (Sabina), dědičky hereckého temperamentu Janěkové, s Rastislavem Gajdošem (Adolfa alternuje s Michalem Slaným) a Dušanem Vitázkem (Jean Luc) V noci odloučení.

Velkou, místy až přeexponovanou hereckou etudou v Sami dnešní noci, je výkon Dany Peškové. Její spoluhráč Ján Jackuliak potvrdil v příběhu z uzamčeného metra, že není "jen" muzikálovým, nýbrž také po čertech znamenitým činoherním talentem (José). Neztratili se ani Eva Novotná (Vanesa), Václav Vašák (Mauro), Petr Čagánek (Narkoman) a Alan Novotný (Ramón). - Brněnská scéna má v podsklepí Mahenova divadla perličku na dně.

Malá scéna Národního divadla Brno - Paloma Pedrerová: Noci letmé lásky, přeložila Šárka Valverdeová, režie Jana Janěková, dramaturgie Pavlína Hoggardová, scéna a kostýmy Jaroslav Milfajt, choreografie Hana Litterová.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám