Hlavní obsah
Vilma Cibulková je protagonistkou Cocteauova monodramatu Lidský hlas v pražském Divadle Viola. Foto: Viktor Kronbauer

Král Oidipús, Lidský hlas i konkurs na kolonizaci Marsu

Divadelní premiéry prvního prosincového týdne přinášejí řadu aktuálních témat. A je jedno, zda je nalézají ve slavném Sofoklově dramatu, románech Josepha Conrada či Ödöna von Horvátha anebo v existenciálním monodramatu Jeana Cocteaua.

Vilma Cibulková je protagonistkou Cocteauova monodramatu Lidský hlas v pražském Divadle Viola. Foto: Viktor Kronbauer
Král Oidipús, Lidský hlas i konkurs na kolonizaci Marsu

Sofoklovo drama Král Oidipús nastudoval režisér Jan Frič se souborem činohry pražského Národního divadla. Drama o člověku, který nevědomky zabije svého otce a ožení se s vlastní matkou, jak předpověděla delfská věštba.

„Oidipús vás vtáhne do spodních proudů. Oidipús vás bude provokovat nemožností logicky pojmenovat Oidipa samotného. Oidipús obsahuje mystériu,“ tvrdí režisér Frič. A na otázku po dnešním poselství Sofoklovy hry říká: „Společnost na nás všechny klade obrovský tlak, že musíme být šťastní, dělat si čas na sebe a bránit zlým věcem, aby se nám děly. Je to konzumní způsob užívání si štěstí. Jenže možná tyto okamžiky k lidskému životu prostě neoddělitelně patří.“ Oidipús jde ale za poznáním pravdy až za hranici sebezničení. V inscenaci, která má premiéry 5. a 6. prosince na scéně Národního divadla, vytvoří titulní roli Pavel Batěk.

Ve slavném monodramatu francouzského básníka a dramatika Jeana Cocteaua Lidský hlas se zoufalá žena snaží během telefonického rozhovoru udržet rozpadající se vztah. Ale možná na druhé straně telefonu nikdo není a jde jen o zoufalý zápas s vlastním nitrem. Cocteauovo drama je velkou hereckou příležitostí, kterou v režii Miloše Horanského dostává Vilma Cibulková v pražském Divadle Viola. Premiéra se uskuteční 5. prosince.

Román klasika moderní britské literatury Josepha Conrada Tajný agent si zvolil režisér David Jařab, který ho ve své dramatizaci a režii uvádí v pražském Divadle Na zábradlí s Jiřím Vyorálkem a Annou Fialovou v hlavních rolích. Obraz bouřlivého začátku 20. století s rozmachem radikálních a anarchistických spolků zaujal Jařaba svou aktuálností: „Je to text, který komunikuje se současnou dobou. Bylo proto pro mne snadné se na něj napojit a přetavit ho v text nový, který nemění celkové směřování, ale pouze dává příběhu nový tvar a dotahuje některé detaily,“ říká o své volbě režisér. Inscenace Tajný agent bude v Divadle Na zábradlí uvedena ve dvou premiérách 6. a 7. prosince.

Další adaptace, tentokrát románu rakouského dramatika Ödöna von Horvátha Mládež bez boha, má premiéru 6. prosince na scéně Činoherního studia v Ústí nad Labem. Kniha z roku 1937 přináší příběh gymnaziálního učitele, který bojuje se svými žáky, vlastním svědomím, oportunismem a vnitřní rezignací. Horváth v něm zkoumá společnost ve fázi morálního úpadku a šířícího se strachu. Ve světě, kterému vládne hrubost a krutost, je těžké obstát tváří v tvář sobě. Adaptaci Horváthova románu nastudovala režisérka Theresa Welge.

Nová existenciální komedie u nás známého německého dramatika Maria von Mayenburga Mars přináší zvláštní zápletku. Zemi hrozí ekologická katastrofa a uprostřed pralesa obývaného opicemi probíhá konkurs pro ty, kteří se chtějí podílet na kolonizování Marsu. Čtyři výstřední uchazeči o tuto misi podstupují fyzicky i psychicky náročné úkoly. Navenek ponuré, apokalypticky laděné sci-fi, zaujme vtipnou kombinací odkazů, skrývajících se v narážkách na žánrové filmy, klasická divadelní dramata, reality show, a především na společenskou situaci v Evropě. V režii Natálie Deákové uvádí Mayenburgův Mars činohra Národního divadla v Brně. Česká premiéra se odehraje v Redutě 6. prosince.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků